Motor för bil
Reservdelar för Motor
Motordelar till
Så identifierar du fel med motorn
Du behöver specialutrustning för att diagnostisera motorn. På grund av detta så rekommenderar vi att du söker hjälp från proffs som kan kontrollera bränslematningens och kylsystemets skick såväl som generatorn och styr- och tändsystemen med. Men du kan kontrollera vissa saker på egen hand och på så vis bedöma komponenternas skick utifrån diverse data inklusive temperaturen. Vid din undersökning så kan du också upptäcka korrosion eller sprickor på arbetsytan. Expert rekommenderar att du genomför datordiagnostik efter varje 80 000-100 000 km körsträcka.
Du kan behöva diagnostisera motorn om du upptäcker följande slags tecken:
- konstiga ljud hörs under motorns drift och uppstart;
- motorn stannar vid tomgång;
- ökad bränsleförbrukning;
- motorn överhettas ofta;
- ökat olje- och bränsletryck;
- “Check engine”/”Kontrollera motorn” lyser upp.
Orsaker bakom fel med motorn
Detonation, spontan eller oregelbundet fungerande motor vid höga hastigheter, förlorad motorkraft eller helstopp med motorn kan inträffa av ett antal olika skäl. Det vanligaste skälet är användning av lågkvalitativa varor och delar, samt fördröjt underhåll av motorn. Mekanisk deformerad pump eller kylare, dämpade vevaxelhållare, eller fylla fordonet med lågoktanbränsle kan också leda till att motorn slutar fungera.
Så lagar och byter du ut motor
Du kan utföra en del av arbetet på egen hand såsom att byta ut förbrukningsvaror (oljor eller filter) utan några problem. Dessutom kan du eliminera kylvätskeläckage eller laga pumpen. Men vänd dig mot experter om du ska byta cylindern eller kolven. Motorbytet ska utföras vid en dedikerad servicestation.