
Motorfäste för bil
Motorkudde från de bästa tillverkarna
Motorkudde till
Motorkudde: användbar information
Så upptäcker du fel med motorfästen och transmissionsfästen
När du kontrollerar komponentens skick så ska du tänka på följande parametrar:
- förskjutning av friktionselementen i förhållande till basytan;
- komponenternas slitagenivå;
- ljuden som hörs vid frispel hos svivellederna;
- påverkan från friktionskrafter;
- innehållet i vibrationerna.
Du får mer detaljerade data om felen genom att besöka en servicestation för att få komponenten kontrollerad.
Du kan behöva diagnostisera transmissionsfästen mer om du hittar följande symptom:
- motorn överhettas ofta;
- ovanliga ljud hörs;
- stark vibration.
Orsaker bakom fel med motorfästen och transmissionsfästen
Under drift så utsätts motorfästena för rejäla belastningar. Gummidelarna förlorar sin funktionsduglighet på grund av temperaturförändringar. Under vintern så brukar gummit förlora sin elasticitet och spricka tills dem går sönder helt och hållet. Under sommaren värms dem upp och deformeras istället.
För tidigt utslitna motorfästen kan ibland förklaras av deras låga kvalité. Deras livslängd kan nå runt 100 000 km körsträcka, ibland längre, medan aggressiv körstil förkortar den avsevärt.
Mekaniska skador orsakas oftast av inkorrekt montering eller att du bryter mot komponentens driftregler. Stenar och liknande skräp som slår i komponenten vid drift kan vara bidragande faktorer till dess förstörelse.
Fästet kan också lossna från motorn. Detta sker ofta på grund av försämrade fästelement och att dem lossnar på grund av stora vibrationer.
Så byter du ut motorfästen och transmissionsfästen
För det mesta så brukar du byta ut dessa komponenter och inte laga dem. Reparationer går inte vid dessa fall:
- förändringar i gummidämpade elementets form, eller mikrosprickor i den;
- gummibelägget har lossnat;
- skadade bussningar eller spår.
Att byta ut motorfästen kräver att du har domkraft. Det behövs för att stötta motorn och växellådan. Innan du påbörjar arbetet så ska du koppla loss negativa polen från batteriet. När du installerar nya fästen så ska du vara noga med att dra åt fästelementen så mycket som dem behöver dras åt.