Vevstakslager bil
Vevstakslager till
Vevstakslager: användbar information
Så upptäcker du fel med vevstakslager
Att diagnostisera vevstaken är inte bara tidskrävande utan kräver också specialutrustning. Därför är det bäst att utföra detta på en service verkstad.
Kontrollera vevaxellagren först genom att följa dessa följande steg. Börja med att mäta oljetrycket i huvudledningen. Använd en manometer för detta som är utrustad med en anslutningshylsa och en dämpare som kan jämna ut smörjmedlets pulseringar. Anslut den till oljefilterhuset och mät oljetrycket när motorn är uppvärmd och går på tomgång.
Om trycket är underr det normala så ska du följa nästa steg: lyssna efter motorslag med ett fordonsstetoskop. Detta utförs med avslagen motor och du simulerar dess prestanda med hjälp av en komprimeringsvakuumpump. Vevstakslager brukar generera ett slag i medelvolym men ändå mer fylliga än ramlagren.
När du upptäcker slagljud så ska du mäta gapet mellan komponenterna med hjälp av specialutrustning. Om de överskrider det tillåtna värdet så monteras motorn loss och lagren inspekteras. Om du ser förändringar på deras ytfärg, fjällning, korrosion eller snedvridning så måste du inte bara byta komponenten utan du vet också då orsaken bakom felet.
Du kan behöva diagnostisera vevstakslagret ytterligare om du stöter på följande symptom:
- slag från en varm motor som följs av att oljetryckslampan blinkar;
- lågt oljetryck;
- slumpmässiga motorstopp.
Orsaker bakom ett fel på vevstakslagren
Vevstakslagren utsätts för enorma påfrestningar och utsätts för enormt nötningsslitage. De kan nötas ut i förtid på grund av lågtryck i motorn smörjningssystem, användning av lågkvalitativ olja eller för klen viskositet: för tunn oljefilm klarar inte av de höga belastningarna och går snabbt sönder istället. Detta leder då till överhettade vevtappar och vevtappslager som då smälter och snedvrids.
Otillräcklig styrka i oljefilmen kan orsakas av bränsle eller kylvätska som tränger sig in i motorns smörjningssystem och gör att smörjmedlets viskositet sjunker. Högviskösa ämnen är också skadliga för motorn, särskilt när startar motorn vintertid eftersom komponenterna inte hinner bli tillräckligt smorda .
Förtida fel i vevstakslagren kan bero på att du byter ut oljan eller oljefiltret för sent. Föroreningar i smörjmedlet agerar då som nötningspartiklar och skaver på komponentens ytor.
Hur länge vevstakslagren håller beror främst på din körstil. Om du kör många korta distanser, kör med låga motorvarvtal, startar och gasar skarpt med fordonet så kan det leda till utmattade delar samt deformation och korrosion.
Så byter du ut vevstakslagren
Dessa delar ska bytas ut vid varje stor motor reparation vilket är obligatoriskt då. Lager med större tjocklek installeras medan utslitna delar byts ut, och sedan poleras och borras vevaxeln. Arbetet med återställningen kräver exakt precision, och kan därför endast utföras på en service verkstad.