
Avgasventil bil
Avgasventil till
Avgasventil: användbar information
Man sätter igång mekanismen som kallas utloppsventil för att styra kolvmotor och ventiler vid luftin- och utloppet. Utloppsventilen öppnar kanaler för utsläpp av de förbrända gaserna efter expansionsslaget. För att tåla höga temperaturer och korrosion som är orsakad av avgaser, är avgasventilen vanligtlis ihåligt inuti för optimal värmeöverföring och fylld med flytande natrium. Värmen kommer till handtaget med hjälp av natrium och vibration.
Nästan alla 4-taktsmotorer har en kolvmotor. I tvåtaktsmotorer används inga ventiler, men kolvar eller roterande slammembranspolar. Ett undantag är tvåtakts dieselmotorer vilka har en utlösningsventil med kontroll. Ventiler öppnas med vevaxlar som drivs av kamaxlarna. De stängs med däcken, egen mekanik eller spiralfjädrar. Motorer varierar beroende på platsen av kamaxlar och ventiler. Till exempel använder så kallade motorer OIE (Inlet Over Exhaust - motor med en blandad ventil) installerade ventiler endast för utlopp.
Andra typer av motorer använder SV «Side Valves» (motorer med ventiler på ena sidan), i motorn OHV «Over Head Valves» (OHV) hänger ventiler i topplocket. Den vanligaste typen är motorn OHC «Over Head Camshaft» (motorn med en kamaxel och ventiler) I detta fall, är kamaxeln belägen ovanför kontaktdonet och förbränningskammaren mellan cylinderblocket och dess topp. Om du behöver en avlastningsventil för ett specifikt bilmärke, till exempel Ford, kan du lätt hitta det i vårt sortiment av reservdelar med hjälp av tillverkarenummern som anges i bildokumenter. Också kan du hitta till exempel insugningsventiler, ventilmunstycke eller expansionsventiler hos oss.
Så upptäcker du fel med avgasventilen
Först så inspekteras ventilen och dess skick utvärderas. Kontrollera så att komponenten är på rätt plats och att dess storlek motsvarar kontaktytan. Kontaktytans bredd ska vara mellan 1,15-1,5 mm. Mät sedan avståndet mellan komponenten och kolven. Du gör detta genom att dra ut kolven så mycket som det går. Det optimala avståndet är 2,5 mm. Om du får mätvärden som är lägre än så riskerar ventilen att slå i kolven vilket då förstör ventilen direkt.
Dessutom måste du kontrollera hur nedsmutsad komponenten är. Om komponenten har kolavlagringar, eller restprodukter från bränt bränsle eller olja så kommer du att behöva rengöra komponenten. Använd sammansättningar som innehåller alkohol vid rengöringen.
Diagnostisera avgasventilen om du upplever följande slags symptom:
- avgastrycket har ökat;
- den brännbara blandningen antänds spontant inuti motorns olika cylindrar;
- bränsleförbrukningen ökar;
- “Check Engine”/”Kontrollera motor” blinkar på instrumentbrädan;
- motorn överbelastas snabbt;
- för mycket fukt kondenseras på motorn;
- avgaslukter inne i kupén.
Orsaker bakom fel med avgasventilen
Avgasventilerna är avsedda att användas i aggressiva miljöer: de utsätts för konstant höga tryck, kemikalier och extrema temperaturer som ibland överskrider 650°C. Det krävs alltså att deras tillverkning använder sig av mycket starka material och noga observeras under sin tillverkningsprocess. Även dem allra minsta tillverkningsfelen kommer att minska komponenternas livslängd signifikant mycket. Idag så brukar tillverkningsdefekter vara den vanligaste orsaken bakom fel med avgasventiler.
I många fall så brukar fel med ventilerna orsakas av systematiska överhettningar. Detta kan orsakas av olika anledningar, inklusive användning av lågkvalitativt bränsle. Lågoktanbränsle orsakar detonationer under förbränning. Detta leder till plötsliga temperaturförändringar och sliter ut komponenten i förtid. Liknande följder kan orsakas av fel i bränslematarsystemet som förhindrar bildandet av en brännbar blandning. Konstant påverkan av mycket höga temperatur kan leda till ett deformerat ventilskaft som gör att komponenten fastnar.
Inkorrekt justerade ventilavstånd, felaktig installerad ventil, ansamlingar av kolavlagringar på kontaktytorna, utslitna separata element och nedsmutsade delar, och försvagade returfjädrar minskar effektiviteten av värmeöverföringens olika processer. Detta leder till att ventilens platta som exponeras för konstant överhettning brinner igenom så att cylindertätningen försvinner och hela motorn börjar fela.
Så lagar och byter du ut avgasventilen
Du kan ej laga en skadad komponent. Trots faktumet att ventilen är tillverkad med en mycket stark metallegering så ska du ändå byta ut ventilen om den har smält eller deformerats.
Du installerar en ny komponent genom att avlägsna cylinderhuvudet och sedan låter du en servicestation få byta ut komponenten åt dig.
Efter ventilbytet så ska den placeras tillbaka i cylinderhuvudet. En särskild slippasta används för detta syfte sedan.
För att kunna montera ihop motorn korrekt så rekommenderar vi att du markerar dess olika element vid nedmonteringen. Efter du har installerat motorn så ska du testköra fordonet i en måttlig hastighet.