Kamaxel bil
Kamaxlar till
Kamaxlar: användbar information
En kamaxel är en stång som är försedd med ett flertal kammar. Dessa kammar är utbuktningar vilka är placerade sida vid sida. Deras syfte är att öppna och stänga motorns vertilerna vid rotation av kamaxeln. Kamaxlar är smidda av stål eller gjutjärn. Under den senaste tiden är så kallade sammansatta kamaxlar populära. De består av enskilda delar som är sammankopplade. Typiskr används olika materialer så att vikten kan optimeras.
En defekt på kamaxeln är allvarligt, eftersom det resultaterar ofta i en kolvskada. I bästa fall är endast kamremmen skadad. Därefter krävs bara ett enkelt utbyte av detta bildel. I gamla fordon kan det hända om kamaxels slitage. Emellertid placeras axeln vanligtvis så att den fungerar så länge som bilen själv. Men naturligtvis kan ett sakfel vara närvarande eller har skett under många år av extrem stress. Bytet av axeln bör överlåtas till en professionell, särskilt om det finns andra motordelar som skadas.
I början av reparationsarbetet tas ventilkåpan bort. Det kräver flera steg som ska utföras i exakt ordning innan den gamla kamaxeln tas bort och den nya kan installeras. Reservdelarna ska hanteras med försiktighet, eftersom det kan resultatera i en spricka i när den faller till marken. Om du fortfarande behöver en reservdel till din bil ska du säker hitta den här. Vi har tändstift, bromsklossar, knogstyrning, kylvätskeslangar, cylindrarmästare, vevstakar, luftfilter, kopplingslager, bränslefilter, kompressorer och många andra bilar av hög kvalitet som är prisvärda.
Fel på kamaxeln
- slitage och skav på kamaxeln;
- defekter på kamaxelns remskiva;
- förskjutning av drivremmen;
- slitage på axeln;
- axeln har blivit deformerad;
- slitage på spårningar eller lager;
- gängorna är slitna.
Tecken på kamaxelfel
- motoreffekten minskar;
- distributionssystemet för bränslet arbetar felaktigt;
- främmande ljud vid kamaxeln;,
- metall har blivit skrapad eller repad;
- fel på motorn när belysning;
- lampan för motorfel tänds på instrumentbrädan.
Orsaker till kamaxelfel
- för låg nivå av olja i systemet;
- motorn är överhettad;
- läckage av bränsle;
- motorslitage;
- arbetande delar har deformerats;
- felaktig installation av bränsledistributören;
- låg grad av service på fordonet;
- hål i systemet.
Diagnostik
Du bör undersöka systemet var 75-100:e kilometer. Det rekommenderas att du gör diagnosen av kamaxeln på en verkstad där de kan justera varje del. Du kan bara kontrollera, motoreffekten och oljenivåerna själv.
Reparation och byte av kamaxeln
- Det är bara slitage på kammen som kan repareras. Elektroniska impulser från kromade ytor bidrar till att minska den ursprungliga tjockleken. Vi vill påminna om att ett normalt spel ligger på 0,03 mm. I andra fall måste du byta ut vissa delar eller hela kamaxeln. För att göra detta behöver du:
- ta bort luftfiltret, och sedan ta bort ventilkåpan och båda vipparmsaxlarna tillsammans med vipparmarna.
- koppla bort kablaget från fas sensorn;
- ta bort sensorhuset;
- avlägsna bärarmen vid luftfiltrets förankring;
- ta loss den kuggförsedda remskivan på kamaxeln;
- avlägsna kamaxeln;
installera en ny axel genom att utföra alla åtgärder i omvänd ordning.