Insugsventil bil
Insugningsventil till
Insugningsventil: användbar information
Inloppsventil är en gasutbyteventil som ger cylinder i en dieselmotor luft eller en blandning av luft och bränsle i en bensinmotor. För att göra detta öppnas en eller flera kanaler för att en stekt blandning kunde helt och med minimala förluster lämna cylindern. Härmed utsättes inloppsventilen för mindre termisk stress än avgasventilen för att avgastemperaturen och blandningen är mycket lägre. Cylindernutrymme måste vara diktat i andra cykler.
Kraften för att öppna ventiler överförs med hjälp av ventiltallriken, skjutbogserare eller rocker på kamaxeln, och det görs innan kolven når nedre utloppsventil och övre inloppsventilen (dödpunkten). Det hjälper att öka inflöde och utflöde av gaser så snabbt som möjligt. Inloppsventilen kan stängs bara av två fjädrar som låter gaser strömma. Inloppsventil består av ett handtag och en skiva med fasad i 450, ibland med en mindre vinkel. Avfasning är idealiskt lämpad för ventilsätet som komprimeras i cylinderhuvudet i form av en ring.
I insugningsventilerna brukar temperaturen vara nära 500, i avgasventiler 600 C, men inte högre än 700 C. Ventiler öppnas och stängs med maximal hastighet som överstiger 50 gånger per sekund. På grund av de höga belastningar och korrosion tillverkas ventiler av krom, kisel och stål. Trots detta slits ventiler ut och måste ersättas. Det är en lämplig anledning att titta runt i vår onlinebutik för att här hittar du inte bara ventiler, men också kamaxlar, bromsklossar eller oljafilter för nästan alla populära bilmärken. Du kan känna på kvalitén och låga priser av våra produkter.
Så upptäcker du fel med insugningsventilen
Komponenten kontrolleras i två steg. Först så kontrolleras alla system på en specialbänk med hjälp av en dator.
Sedan plockas systemet isär och ventilen avlägsnas. Inspektera komponenten och se om du hittar avlagringar eller mekaniska skador. Lägg extra fokus på att justera ventilen och justera tillbaka den på plats i sätet. Innan du gör detta så ska motorn vara nedkyld. Justera sedan kolven ovanpå kompressionsslaget. Lossa sedan på andra muttern som sitter fast efter den första, och justera avståndet med hjälp av en mätare. Det optimala avståndet är att du får in mätaren inuti med lite ansträngning.
Observera att du inte kan justera ventilerna separat utan alla komponenter ska justeras samtidigt. När du byter ut en ventil så ska du komma ihåg att installera tillbaka den nya komponenten på sin plats.
Du ska diagnostisera insugningsventilen om du upplever följande symtom:
- motorn slår och du hör andra konstiga ljud oavsett körläge med motorn;
- motorn feltänder;
- ökad förbrukning av bränsle och motorolja;
- motorn fungerar inkorrekt vid låga motorvarvtal och stannar till plötsligt vid tomgång.
Orsaker bakom fel med insugningsventil
Om komponenten felar lite eller felar helt och hållet så kan detta bero på användning av lågkvalitativt bränsle eller lågkvalitativ motorolja. När lågoktanbensin används så leder det till låga antiknackningsvärden i bränslet som i sin tur leder till höga belastningar på kolvgruppen. Då ökar motorns drifttemperatur. Kol samlas på plattan som kommer att lossna tillslut efter den når en viss tjocklek och hamnar sedan mellan sätet och kammaren. Detta leder till en överhettad platta och försämrad kontakt med sätet.
Vanligen brukar komponenten fela på grund av ökat eller minskat avstånd mellan sätet och ventilen. Ju större avstånd, ju snabbare slits komponenten ut och motorn börjar fela. Om avståndet är kortare än vanligt så slutar insugningsventilen fungera som den ska. Då kommer bränslet inte in i cylindrarna i tid. Att köra med ett fordon med stängda ventiler leder till att motorn överhettas och att cylindrarna slits ut i förtid.
Orsaken att insugningsventilen brinner kan vara för sen eller för tidig tändning. Därför ska du kontrollera att tändningen sker vid rätt tidpunkt om du upplever problem med komponenten.
Så byter du ut insugningsventilen
Du kan inte laga ventilen oavsett hur små defekterna är, så därför ska du bara byta dem.
För att plocka isär komponenten så avlägsnar du kamremmen först och kamaxelhuset. Det rekommenderas att du markerar vipparmarnas och kompensatorernas ordning.
Dra åt kamaxelhusets bultar med en momentnyckel. Dra bara åt till 10 Nm.
Byt ut alla komponenter samtidigt för att ventilerna inte ska slitas ut ojämnt.