
Kamremskåpa bil
Transmissionskåpa till
Transmissionskåpa: användbar information
Dessutom garanterar det också säkerheten genom att förhindra en oavsiktlig kontakt med löpbandet. Kuggremlock tillverks vanligen av plast. Det produceras endast för ett specifiskt fordon, därför är det vanligtvis inte möjligt att använda en beläggning av en annan bilmodell. I princip bör ett trasigt kamremlock bytas snabbt, annars kan det orsaka en större skada.
Om kamremmen unstöter ett skramlande ljud indikerar det vanligen en otillräcklig remspänning. Orsaken kan också vara en stor förorening under locket. För att demontera locket behövs bara några skruvar. En blick på omslaget är redan tillräckligt för diagnos. Genom en sten kan remskyddet rivas upp. Mindre skador som inte kommer att ändra den grundläggande integriteten av höljet kan tolereras. Om stora sprickor uppstår eller delar blir trasiga bör ersättningen göras.
Det är inte svårt att ersätta. Dock man bör se till att skruvarna inte skadas i processen. Innan skruvarna lossas är det klokt att låta en rosttagningsmedel agera. Under inga omständigheter får man använda kraft, eftersom skruvarna kan dras runt lätt. Då ska reparationer bli onödigt komplicerade och dyra. Om din bil har en defekt med en sidoblinker, en länkarm, en oljetemperaturgivare, en fläkt, en lamell, en bränslepump, en kondensator eller någon annan reservdel, är vi en rätt plats för dig. Vår onlinebutik är öppen hela tiden.
Så upptäcker du fel med kamremskåpan
När du inspekterar komponenten så är det lätt att upptäcka fel. Diagnostiseringen kräver inga särskilda kunskaper eller någon utrustning. Kontrollera fästelementen noga för de kan ha försvagats med tiden.
Om du inte ser några tydliga skador eller fel så ska du inspektera kamremskåpan när remmens livslängd har kommit till sitt slut, och när remmen måste bytas.
Du kan behöva diagnostisera kamremskåpan om du hittar följande symptom:
- knackningar från motorns främre del;
- för hög drift från kamremsmekanismen;
- förlorad täthet i kamremskåpan;
- utslitna remytor, sprickor och veck;
- trasig kamrem.
Orsaker bakom fel med kamremskåpa
Kamremskåpan är en rätt hållbar komponent men faktorer som temperaturförändringar och applicerad kraft på den kan få den att gå sönder. Komponenten är tillverkad i plast och kan deformeras och spricka.
Felaktig installation kan också vara orsaken att komponenten har drabbats av mekaniska skador. Komponenten kan även skadas vid vägolyckor. Komponentens fästelement kan börja sitta löst. Detta sker vid pågående vibrationer när kamremsmekanismen är igång.
Så byter du ut kamremskåpan
Det rekommenderas inte att laga en skadad komponent. Kamremskåpan endast ska bytas ut.
Du kan byta ut komponenten själv eller ta hjälp från specialister vid en servicestation. Om du bestämmer dig för att byta ut den själv så ska du tänka på att proceduren för detta beror på många olika egenskaper, inklusive bilens märke och modell, samt vad för slags motor den har. Se till att följa komponenttillverkarens rekommendationer vid utbytet för bästa resultat.