Kolv bil
Motor kolv till
Motor kolv: användbar information
Så upptäcker du ett fel på motorns kolvar
Delens skick kan bedömas när cylinderkolvgruppen får sin omfattande kontroll vid närmsta servicestation. Börja med att använda lämplig utrustning så att cylinderkomprimeringen och vevhusgaserna kan mätas, och förbränningskammarens täthet kan kontrolleras. Efter detta plockas motorn bort och komponenternas eventuella skador bedöms.
En gör-det-själv kontroll består av att be en medhjälpare starta motorn och köra den på tomgång och sedan trycka ned gaspedalen snabbt. Samtidigt ska du applicera ett blankt pappersblad på avgasröret. Oljefläckar på papperets yta tyder på utslitna cylinderkolvgrupper.
Du kan behöva kontrollera kolven ytterligare om du hittar följande symptom:
- ökad oljeförbrukning;
- försämrad motorkraft;
- en blågrå eller svart rök kommer från avgasröret;
- tändstiften är täckta med kolavlagringar;
- olja hittas i luftfiltret eller anslutningsröret;
- ostabil motordrift vid tomgång och växelspaken vibrerar.
- konstiga ljud hörs när motorn körs vid låga varvtal eller under belastning.
Orsaker bakom fel med kolv
Alla situationer där förbränningskamrarnas processer störs är skadligt för kolven. Exempelvis kan bränsleluftblandningen brinna längre än vanligt på grund av fel i bränslematar- eller turboladdarsystemen, eller på grund av för sent luftfilterbyte. Detta leder till att kolvens nedre yta smälter. Användning av lågoktanbensin orsakar metallerosion och dess förstörelse.
Avstånden mellan delen och cylindern, felaktigt justerad vid tillverkning leder till att kolven slits ut i förtid. Samma effekter kan orsakas av motoröverhettningar.
Brist på olja eller för lågt tryck i smörjningssystemet är destruktivt för kolven: brist på ett oljelager mellan metallytorna leder till att de överhettas, smälter och fastnar. Om du struntar i att byta ut smörjmedlet i tid så kommer motorns kanaler att förorenas vilket sliter ut de rörliga delarna mycket snabbare.
Utslitna, snedvridna eller spruckna kolvringar förser ingen pålitlig tätning. De varma gaserna blåser ut genom bildade gap som leder till att oljefilmen bränns fast på cylinderväggarna. Detta leder till att skåror bildas på kolvens yta.
Främmande objekt som tränger sig in i förbränningskammaren leder till mekaniska skador såsom flisor, sprickor och hål i komponenten.
Så lagar du kolven
I vissa fall så kan metallförstärkningsmetoden användas för att återställa delens yta och dess ursprungliga dimensioner. Först rengörs de skadade punkterna och täcks över med ett särskilt ämne. Efter det har härdat byggs området upp från grunden medan man skär bort skjuvningarna med ett skärverktyg.
Ibland så kan du minska avståndet och förbättra delens täthet genom att installera en särskild fjäderring vid kolvens utslitna delar ihop med en ny kolvring.
Så byter du kolven
Om delen inte går att laga så ska du byta ut kolven mot en ny. Reparationsdelen är ofta större än vad de annars är så under installationen så måste du vrida på komponenterna. I många fall så måste du även borra ur och renovera cylindern. Kolven ska enbart bytas ut vid servicestationer.