Motorblock bil
Vevhus till
Vevhus: användbar information
Ett vevhus består av motorhuven, cylindrarna och kylmanteln. Inuti vevhuset befinner sig vevaxeln. Ibland kallas hela motorblocket ett vevhus. Vanligtvis tillverkas vevhus av gjutjärn eller aluminium. Ibland används segjärn när stressen på materialet är särskilt hög. Likaså är svetsade konstruktioner av stål möjliga, särskilt för mycket stora motorer. Vevhuset har en kylande funktion, eftersom det absorberar värme som produceras under förbränningen och vidarebefordrar den till utsidan.
Dessutom måste vevhuset vara mycket stabilt, eftersom den har att motstå de krafter som alstras under förbränningen. De cylinderrör i vilka kolvarna befinner sig tas av vevhuset. Den mekaniska stressen som följer av rörelsen av cylindern är enorm, så att vevhuset måste vara stort nog. En fullständig förlust av vevhuset är sällsyn, men det kan hända. Utbytet är förknippad med mycket stora ansträngningar, eftersom nästan hela motorn måste demonteras. Betydligt oftare kommer det till t.ex. ersättning av tätning.
Installationen av en ny vevhus är ett arbete som bör hanteras av ett servicecentrum. Ett litet misstag kan leda till ytterligare brister. Dessutom bör stora vikter flyttas medan ersättning så att en amatör vanligtvis inte har de nödvändiga förutsättningarna för reparationen. Behöver du också en kamrem, ett kamremlock, en tvätt-vatten munstycke, en termobrunn, en färdriktningsvisare, en länkarm, ett hjulbromscylinder eller någon annan reservdel till din bil? Een snabb sökning i vår webbutik hjälper dig, eftersom vi har ett brett sortiment.
Så upptäcker du fel med motorns cylinderblock
Börja med att diagnostisera motorn med en dator. Detta låter dig kontrollera att motorn fungerar rätt vad gäller slagen, och kolvarnas skick.
För en mer genomgående kontroll så ska motorn avlägsnas från fordonet. Att plocka isär motorn tar mycket lång tid och kräver förkunskaper och erfarenhet så vi rekommenderar att du överlämnar detta åt specialister vid en servicestation istället.
Efter motorns cylinderblock har avlägsnas, deras huvuden och kolvar så kan komponenten kontrolleras efter invändiga skador.
Livslängden för motorns cylinderblock är inte begränsad utan i de flesta fallen så behöver du aldrig byta ut den utan den håller lika länge som fordonet gör. Om motorn däremot används felaktigt eller om främmande objekt har kommit in i motorns cylinderblock så ska komponenten bytas. Lågkvalitativa smörjmedel och lågkvalitativt bränsle kan täppa igen komponenten.
Du kan behöva diagnostisera motorns cylinderblock om du upptäcker följande tecken:
- mycket försämrad motorkraft;
- inga gnistor från motorns spolar;
- fordonet kommer inte upp i sin maximala hastighet;
- motorn feltänder;
- motorn stannar till spontant vid tomgång eller lågt motorvarvtal;
- motorn fungerar inkorrekt oavsett varvtalet.
Orsaker bakom fel med motorns cylinderblock
Motorns cylinderblock utsätts konstant för intensiva mekaniska belastningar. Därför så kan komponenten slitas ut i förtid om du använder dig av lågkvalitativa komponenter.
Otillräcklig mängd av smörjmedel och överhettad vevstake kan leda till brott i vevstaken, mekaniska skador på komponentens nedre del och att vevaxeln förstörs. Repor i cylinderns centrala del orsakas av en felaktig installerad kolvtapp.
Felaktigt åtdragna topplocksbultar kan leda till att cylinderloppet spricker. Högtryck på grund av kylvätska som tränger sig in kan leda till att cylinderloppet brister helt och hållet.
En vanlig orsak bakom att komponenten deformeras är att motorn överhettas.
Orsaken bakom sprickor på komponenten är skarpa temperaturförändringar inuti den. Detta kan orsakas av vätska som fryser fast inuti kylsystemet, svåra överhettningar och överbelastningar på komponenten.
Så lagar och byter du ut motorns cylinderblock
Väldigt ofta så brukar cylinderblocket drabbas av problem på grund av smuts som kommer in i komponenten. Observera att detta fel bara går att laga. Börja med att avlägsna vevhuset och plocka isär systemet inuti och dra ut komponenten. Avlägsna smutsen inuti komponenten genom att blästra den vilket är mycket vanligt vid dessa fall.
Om blocket är skadat invändigt eller utvändigt eller om separata komponenter är utslitna så ska du installera en ny komponent istället. Detta är mycket dyrt så försök istället att förhindra skador från början.