Oljesticka bil
Oljemätsticka till
Oljemätsticka: användbar information
Oljemätstickan är ett verktyg för att mäta oljenivån i ett fordon. Det ligger i motorblocket. Den kan hittas relativt lätt med en färgad ring eller en färgad handtag. För mätning dras stången ut och rengöras med en trasa. Därefter skjuts den tillbaka in i den avsedda öppningen tills stoppet nås. Om mätstickan sedan dras tillbaka kan oljenivån avläsas på en skala. Före mätningen ska fordonet stå en stund utan motorn igång för att låta oljan rinna ner i oljetråget.
Det bör inte vara varken för mycket eller för lite olja i motorn. Mellan den minsta och den maximala nivå som ritas på mätstickan är skillnaden ca 1 liter. Om oljenivån är för låg måste den fyllas på. En motor ska inte köras utan olja eftersom risken för motorskador i detta fall ökar enormt. En defektiv mätsticka skall omedelbart bytas ut så att varje gång en oljamätning kan utföras. Kostnaderna är låga och ingen reparation krävs också.
Oljemätstickan kan enkelt skjutas in i öppningen. Den bör stängas om här inte finns en doppsticka för att förhindra inträngning av smuts. Det är också mycket viktigt att endast en mätstav används vilket passar till respektive modell. Annars finns det en risk att mätskalan gör sönder. Detta skulle leda till felaktiga mätningar som kan påverka dåligt. Om du behöver reparera din bil eller andra delar, t.ex. ett blinkljus, en toppmonterad, ett stag, en generator, en överföringslager eller en baklykta? På vår hemsida hittar du alla de delar du behöver för din bil.
Så upptäcker du en trasig oljenivågivare
För att testa komponenten så ska du mäta motståndet mellan dess kontakter. Om sensorn fungerar som den ska så ska detta värde vara mellan 5-30 Ohms. Du kontrollerar att komponenten fungerar som den ska genom att använda dig av en specialenhet. Installera den testade komponenten på enhetens lock, anslut höljet till jorden och den utgående till kretskabeln. Flytta sedan spaken den till högsta markörer på skalan och justera vinklarna därefter. Dessa indikatorer hjälper dig att hitta felet. Felet bör inte avvika från dem accepterade värdena.
Du kan behöva diagnostisera oljenivågivaren om du upptäcker följande symptom:
- enhetens nål åker upp och ner;
- lampan för låg oljenivå blinkar sporadiskt;
- nålen faller spontant ner då och då;
- efter tändningen slås på och motorn startas så rör sig inte nålen;
- nålen pekar alltid på minimum eller maximum.
Orsaker bakom fel med oljenivågivaren
Konstanta motorvibrationer kan leda till att kontakterna går sönder, och du får förlorad elektrisk kontakt mellan sensorn och indikatorn vilket betyder att det blir problematiskt att bevaka oljenivån vilket kan leda till mycket allvarliga problem med motordriften.
Vanliga fel med sensorn är kortslutning eller oxiderade kontakter samt tryckförluster och olja som tränger sig in i den. Förlorad tätning är vanligen kopplat med utslitna gummioljetätningsringar på komponenten. Oxiderade kontakter orsakas av fukt, kortslutningar - spänningsfall i kretsen.
När sensorns flottör avmagnetiseras så beror detta på höga temperaturer eller att det är slut på komponentens livslängd.
Så lagar och byter du oljenivågivare
Under reparation så ska sensorn och flottören bytas. Vid skador på kablarna så återställer du deras anslutningar. Ibland fixar du fel genom att böja på en kontakt. Ofta så brukar du byta ut den trasiga komponenten mot en ny. För att byta den så ska du först dränera oljan. Avlägsna sedan fästelementen från den trasiga komponenten med en skiftnyckel och ta bort den. Installera sedan den nya komponenten på plats och fyll på med ny olja efter färdigt utbyte.