Kolvringar bil
Fascia pistone till
Fascia pistone: användbar information
Så upptäcker du fel på kolvringarna
Cylinder-kolv gruppen inspekteras på olika sätt. Att mäta komprimeringen inuti cylindrarna är den vanligaste metoden. I fordon med bensinmotorer så måste du skruva loss tändstiften, fylla i 30-50 ml olja i varje hål och täcka över dem med en torr trasa som då absorberar överskotts smörjmedel. Sedan roterar du motorn 3-4 gånger med en startmotor och mäter komprimeringen. Om den höjs med 0,9-1,2 mPa så är kolvringarna utslitna. I dieselmotorer så används samma mängd smörjmedel men du måste installera glödstiften där bak och sedan testa starta motorn. Om icke-fungerande glödstift får motorn att fungera i en omgivning med normal temperatur så är mycket sannolikt att du måste byta ut kolvringarna.
En mer omfattande inspektion kan utföras på en verkstad.. Vanligen utförs det med hjälp av tryckluft eller vakuum, vilket tar lång tid men ger ett mycket mer pålitligt resultat att basera sin diagnostisering på.
Du kan behöva inspektera kolvringarna ytterligare om du finner följande symptom:
- förlorad motor effekt;
- ökad oljeförbrukning;
- märkbar ökning i bränsleförbrukning, särskilt vid stadskörning.;
- förändrad avgasfärg;
- sotavlagringar på tändstiften;
- oljeläckage underifrån tätningarna;
- ökat tryck från vevhusgaserna.
Orsaker bakom fel med kolvringar
Kolvringar har en begränsad livslängd på ca 150 000-300 000 km. Att försumma de rekommenderade ersättnings intervallen kan resultera i kostsamma motorreparationer.
Kolvringarna opererar i en aggressiv omgivning och utsätts för extremt höga temperaturer, olja och avgaser. Det är därför behovet av att reparera cylinder-kolv gruppen sker tidigare än vanligt om du installerar reservdelar med låg kvalité.
Förtida haveri av kolvringarna orsakas av för sent byte av luftfilter eller olja, dålig kvalité på olja och luftfilter, eller icke-efterlevnad av fordonets specifikationer. Föroreningar ökar nötande slitage på delarna, vilket ökar risken för vridning och frakturer. Dessutom kan mekaniska skador uppstå på grund av att fragment av trasig vevstake, ventiler, vevaxel tränger in mellan friktions ringarna.
Skador på komponenterna orsakas vanligen av användning av bränsle med låg kvalité. Lågoktanig bensin orsakar detonationer i motorn. På grund av ökat tryck inuti cylindrarna så blåser kolvringarna ut varma gaser med större kraft än vanligt vilket leder till att de går förstörs.
Ogynnsamma körförhållanden, till exempel korta resor, särskilt under den kalla årstiden, kan också förkorta kolvringarnas livstid, motorns komponenter uppnår inte arbetstemperatur och blir inte tillräckligt smorda, och därmed de är mycket utsatta för slitage.
Brist på olja i systemet leder till att kolvarna fastnar och att ringarna går sönder. Vissa fel kan orsakas av en överhettad motor.
Många fel på komponenterna uppstår på grund av felaktig installation, eller som en följd av okvalificerade motorreparation, t.ex, att efter cylindrarna borrats ur , valdes en olämplig kolvring sats. Avsaknad av slutlig polering av delarnas yta, kan resultera i en snabbare förslitning av ringens kanter, och felaktigt justerat avstånd av kolvringen lås kan leda till att kolvarna fastnar.
Så byter du kolvringar
Utbyte av Kolvringar, liksom alla andra arbeten med anknytning till reparation av motorn bör utföras på en verkstad, eftersom det krävs att motorn lyfts ur och demonteras, och sedan justeras exakt. Det är även rekommenderat att byta kolvar i samband med att de nya komponenterna installeras, liksom att borra och slipa motorns cylindrar. Annars, kan den nya ringen förstöras mycket snart.