Ventillyftare bil
Ventiltryckare till
Ventiltryckare: användbar information
Ett skyddsrör är en del av ventilstyrningen. Olika former kan användas, till exempel hydrauliska lyftare. Röret är anslutet till stötfångaren, som ibland kallas en tryckstång. Kolven förflyttas av en kam. Kännetecknas tryckstången trycks framåt. Med denna rörelse, i sin tur, påverkas en vipparm som öppnar eller stänger ventilen. För luftkylda motorer är tryckstängerna inrymta i ett skyddsrör. I en vattenkyldmotor är stötfångarna i särskilda urtag i motorblocket.
Det finns många varianter av den beskrivna principen, men i många moderna motorer behövs stötfångare inte längre. Istället manövreras ventilerna direkt, så att en stötfångare inte längre används. Med motorcyklar används stötstänger dock fortfarande väldigt ofta. Bytet av en bagge, är en stötfångare eller skyddsrör en utmanande uppgift. Eftersom en förlust av skyddsrör kan vara associerad med en annan defekt, behöver en amatör för byte endast relevant erfarenhet och sakkunskap.
En felaktig installation av skyddsrör kan orsaka större skada. Vid val av reservdelar bör du tänka på hög kvalitet. Med tanke på den ansträngning som vanligen krävs är det inte värt ens användningen av begagnade delar. Om du vill köpa skyddsrör medan i hög kvalitet, är du rätt med oss. Vårt sortiment omfattar många andra bildelar, till exempel får du i vår webbshop en strålkastare, en hydrauliskfilter, en flexibel koppling / flexibel skiva, ett bälte, en luftslang, en stugluftfilter eller en värmelement. Använd sökfunktionen och så kommer du enkelt till de delar som du behöver för din bil.
Så identifierar du en trasig hydraulisk ventillyftare
För att diagnostisera denna komponent så behöver du ett så kallat stetoskop. Diagnostiseringen äger rum när motorn är igång. Enhetens resonator ska föras nära varje hydraulisk ventillyftare, en efter en. Starka knackljud från komponenten tyder på fel hos den. En annan metod är att trycka på komponenterna med ett finger, en efter en, när motorn är avstängd. Funktionsdugliga hydrauliska ventillyftare går inte att trycka in. Sök hjälp från experter vid närmsta servicestation för att få mer exakta data.
Du kan behöva diagnostisera hydrauliska ventillyftaren om du upptäcker följande symptom:
- konstiga ljud hörs under motordrift;
- försämrad motorkraft;
- snabbare utslitna ventiler;
- ökad bränsleförbrukning.
Orsaker bakom fel med hydraulisk ventillyftare
Det vanligaste skälet att bilens hydrauliska ventillyftare går sönder i förtid är användning av lågkvalitativ olja. Om dess viskositet är lägre än vad som krävs så kommer motorns komponenter att smörjas in för dåligt, och utsättas mer för ökad nötning då. Deras utslitna rester täpper sedan igen oljekanalerna och fastnar i backventilen. Liknande konsekvenser orsakas också av att inte byta ut oljan i tid efter angivet schema eller om deras ursprungliga egenskaper förändras på grund av en överhettad motor.
Inkorrekt användning av hydrauliska ventillyftarna kan också bero på oljebrist i motorns smörjningssystem, och då når inte trycket inuti komponenterna sina nödvändiga värden.
Ett annat skäl bakom att komponenterna felar är naturligt slitage. Med tiden så ökar ventilspelet hos de hydrauliska ventillyftarna i sin anordning vilket gör att dem aktiveras med fördröjning. Särskilda tillsatser hjälper till att behålla komponenternas arbetsprestanda. Ingredienserna kan bli avlagringar på utslitna komponenternas ytor, återställa deras ursprungliga storlek och bilda ett starkt oljelager som är tjockare än vanligt. Tack vare dessa så får enheten en starkt läckageskydd som håller hela komponentens livslängd.
Så lagar du hydraulisk ventillyftare
Denna komponentens reparation är enbart en tillfällig lösning; detta är bara möjligt om komponenten är delbar. Vanligen består detta av att rengöra elementen från kolavlagringar. Det rekommenderas att skölja alla hydrauliska ventillyftare samtidigt. För detta så måste du avlägsna dem från motorn, lägga dem i en behållare med lösningsmedel, vilket kan vara fotogen, bensin eller aceton, och låta dem ligga där ett tag. Efter kolavlagringarna har löst upp så torkar du elementen med en tjock trasa. Innan du installerar så ska dem rengjorda hydrauliska ventillyftarna fyllas med olja och kontrolleras för intryckningar. Om komponenternas fel inte kan åtgärdas med dessa åtgärder så måste du byta komponenterna helt enkelt.
Så byter du hydraulisk ventillyftare
Att byta ut hydrauliska ventillyftare är mycket komplicerat och kräver specialutrustning. I många fall så måste man, för att komma åt komponenterna, avlägsna luftfiltret, kamremmen, för att koppla ur elkablarna och kylarslangarna. Du måste också avlägsna ventilkåpan och kamaxeln. Sedan avlägsnas vipparmsaxlarna och därefter kan de hydrauliska ventillyftarna dras ut från sina platser. Om du inte vill spendera så mycket på att laga själv så ska du be specialister om hjälp.