
Ventilkåpa till bil
Topplockskåpa till
Topplockskåpa: användbar information
En ventilkåpa är en del av motorblocket av en fyrtakts förbränningsmotor. Motorer som arbetar med ventiler (de är väldigt många) måste intergrera ventilerna i motorsystemet. Ventilkåpan har en funktion att ta emot en del av armaturen, nämligen de övre ställdon. Men ventilkåpan har en annan viktig uppgift. Detta är för att förhindra att någon olja läcker från motorn och för att undvika att luften kommer in i motorn. En vy av motorblocket visar att det syns lilla lockar i ventilkåpor. Detta är öppningen för motorolja. Men det är inte allt.
Ett antal bilmodeller har ventiler som drivs av en enda överliggande kamaxel. Om denna kamaxel drivs av en kedja, gör ventilkåpan även kamaxeln kedjehjulen. Ventilhatten är monterad på cylinderhuvudet. Mellan dem befinner sig ventilkåpanspackning, även känd som topplockspackningen. I moderna bilar producera tätningen nästan helt av gummi eller plast.
Ventilkåpan till topplocket måste alltid vara väl ansluten och tätnigen måste vara stram. Ventilkåpan själv är en mycket tålig pjäs. Tätningen kan någonsin läcka ut. Detta märks när detta fält visar våta fläckar som blir mörka snabbt, eftersom damm och smutspartiklar sätter på dem. Om tätningen inte är i ordning, måste den bytas ut. Det kan göra även en amatör. Tätningen och många andra bildelar kan hittas i vår butik, såsom ventiltäcker, katalysator och luftkompressor.
Så upptäcker du ett trasigt cylinderhuvud
Denna komponentens diagnostisering är mycket komplicerad och tidskrävande och kräver särskild mätningsutrustning så överlämna detta då åt proffsen istället. Diagnostiseringen sker i flera steg. Först så kontrolleras cylinderhuvudets olika element för deras geometriska egenskaper - ventilstyrningarna och själva ventilerna mäts, samt deras platser i förhållande till cylinderhuvudets kropp undersöks. Sedan kontrolleras enhetens kylningsförmåga. Sprickor, hål, poröshet, och snedvriden metall tyder på att komponenten måste lagas eller bytas. Du upptäcker dolda skador med hjälp av specialutrustning som låter dig upptäcka läckage i kylkanalerna.
Du kan behöva diagnostisera cylinderhuvudet ytterligare om du hittar dessa slags symptom:
- motoröverhettning;
- motorn missar vissa kolvslag under körning;
- avgaslukter underifrån motorhuven;
- motoroljespår i kylvätskan;
- tjock vit rök från avgasröret;
- konstiga ljud hörs under motordrift;
- oljeläckage under ventilkåpan.
Orsaker bakom fel med cylinderhuvud
De flesta felen med cylinderhuvudet brukar vara sprickor i kamaxeln och snabbare utslitna ventilstyrningar som brukar orsakas av att du inte följer användningsrekommendationerna för fordonet som ökar belastningen på motorn. Optimal motordrift får du när motorn körs med motorvarvtal i mitten av det lägsta och högsta, eftersom lägre motorvarvtal i vissa fordon kan öka oljepumpens arbete och komponenterna smörjs in för dåligt då, medan högre motorvarvtal än mellan leder till ökad friktions- och nötningsslitage i motorns komponenter. Under vintern så ska du aldrig börja köra förrän du har värmt upp motorn först.
En annan orsak bakom många fel med denna enhet är en överhettad motor. Extremt höga temperaturer deformerar nämligen cylinderhuvudets kropp. Detta leder till att tätheten runt cylinderblocket och cylinderhuvudet försämras, vilket leder till snabbare slitage i kylsystemet och motorns olika komponenter. Plötsliga temperaturförändringar ökar också risken för sprickor mellan kanalerna mellan kyl- och smörjningssystemen. Olja som tränger sig in i kylsystemet minskar dess effektivitet och ökar risken för motoröverhettning. Frostskyddsmedel som tränger sig in i oljetråget är däremot mycket farligare. Då ska du stanna fordonet omedelbart.
Användning av lågkvalitativ kylvätska och olja, eller om du inte byter dem i tid så kan respektive kanaler täppas igen för fort och kolavlagringar bildas på deras ytor.
Så lagar du cylinderhuvudet
Hur lämpligt det är att laga denna komponent är något experter avgör vid diagnostiseringen. Ibland så går det att byta ventilskaftens oljetätningar, ventilerna, deras säten och styrbussningar, samt rengöra kanalerna från sotavlagringar och smuts, för att återställa enhetens funktionsduglighet. Små sprickor kan lagas med svetsning och ventilens anliggningsyta mot sätet förnyas med hjälp av slipning. Om komponenten är deformerad eller om ventilbussningarnas sätesväggar är utslitna eller för utslitna så måste cylinderhuvudet bytas.
Så byter du ut cylinderhuvudet
Att plocka isär cylinderhuvudet kräver att du avlägsnar många komponenter och anordningar först och dränerar vätskor. När allt sedan monteras tillbaka så är det viktigt att dra åt alla fästbultar med rätt momentkraft och i rätt ordning. Detta är en mycket komplicerad och viktig process så därför är det bäst att du överlämnar utbytet av cylinderhuvuden åt experter vid en specialiserad servicestation.