Insugningsrör bil
Insugsgrenrör till
Insugsgrenrör: användbar information
Så upptäcker du fel med insugningsröret
En inspektion av insugningsröret är relativt komplicerat. Börja med att kontrollera dess täthet. Starta motorn och täck för luftmassemätarens inlopp med handen. Om insugningsledningen är felfri så ska motorn stanna. Om du ser sprickor eller brännmärken i röret så kommer motorn att fungera och du kommer att höra ljud från de skadade områdena.
Du kan också kontrollera komponenten med en avstängd motor. Stäng för öppningen till anslutningsrörets inlopp och applicera en tvållösning på misstänkta skadade områden och blås i insugningsledningen med tryckluft. Skum i lösningen tyder på att systemet inte är helt tätt. insugningsröret skall då kontrolleras efter läckage med hjälp av en rökmaskin vid en servicestation.
Kontrollera också insugningsrörets styrventil. Anslut multimetern till dess poler och mät motståndet. Om motstånd saknas helt är det magnetventilens lindning som är trasig. Starta då motorn och höj varvtalet till 3500-4000 rpm och se om styrventilen på insugningsrörets vänstra sida fortfarande fungerar.
Du kan också kontrollera för hand om virvel klaffarna har fastnat, deras styrstavar finns utanför huset. Kontrollera att de aktiveras vid rätt tid med hjälp av en vakuumpump. Anslut motsvarande rör till dem och se om undertryck får staven att röra sig, jämför sedan mottagna data med rekommenderade siffror angivna i tekniska dokument.
Du kan behöva inspektera insugningsröret om du stöter på följande tecken:
- konstiga ljud när motorn går;
- ökad bränsle- och oljeförbrukning;
- motorn har förlorat styrkan;
- Det går ej att växla vid högre motorvarvtal.
Orsaker bakom fel med insugningsrör
Ofta brukar en trasig del bero på föroreningar. Ett fördröjt byte av luftfilter leder till att insugningssystemet drabbas av damm och på insugningsrörets rörliga delar vilket får dem att fastna och slitas ut.
Kolavlagringar på klaffarna och ventilernas ytor är extra skadligt för dem. Detta leder ofta till fel i avgassystemet och vevhusventilationen. Oljan som kommer in i insugningsröret lämnar avlagringar på grund av den höga temperaturen vilket leder i sin tur leder till att klaffarna inte kan röra sig, detta försämrar kapaciteten i kanalerna i systemet.
Ibland kan den inte fungera på grund av en igentäppt katalysator. Om dess kapacitet försämras kommer mer avgaser att komma in i insugningsröret genom EGR ventilen vilket leder till att delens hölje brinner upp eller deformeras. När det är kallt ute kan de spricka på grund av överdrivna avgasmängder eller temperaturskillnader.
Ett annat skäl till att enheten spricker eller deformeras är misstag vid installationen, exempelvis om du drar åt bultarna hårdare än vad som rekommenderas av tillverkaren.
Så lagar du insugningsröret
En reparationen består av att rengöra delen från smuts och avlagringar, och att byta ut skadade komponenter såsom ventilen, dess ställdon, klaffar, eller vakuumrör. Husets täthet kan också återställas med svetsning. Enheten är svår att laga och det tar tid, så överlämna detta helst åt experterna.
Så byter du ut insugningsröret
Du byter ut insugningsröret på följande vis:
- Stäng ned motorn och låt den svalna.
- Koppla loss den negativa polen från batteriet.
- Plocka isär motorns plasthölje genom att lossa på klippen.
- Plocka isär luftfiltret och sedan anslutningsröret.
- Koppla loss slangarna från monteringen en efter en. Beroende på fordonets design så kan det vara slangarna till vevhusventilationen, bromsförstärkaren och hydrauliska servostyrningen, EVAP-systemet, bränslematningen och kylslangarna samt
- luftmatar slangarna från turboladdaren.
- Koppla loss kablarna och sensorerna som kommer från motorn.
- Plocka isär insugningsrörets hållare efter du har lyft upp fordonet.
- Skruva loss fästbultarna från enheten och plocka bort den från cylinderhuvudet efter du först ha sänkt ned fordonet.
- Plocka ned insugningsröret och montera den nya delen och följ stegen i omvänd ordning.
- Efter montering så ska du tillsätta vätska till kylsystemet samt lufta det.
Beroende på bilmärke och modell kan proceduren för utbyte variera. Du finner mer info om hur du byter i just ditt fordon i ditt fordons medföljande tekniska dokument.