Oljepump bil
Oljepump till
Oljepump: användbar information
Oljepumpen måste pumpa olja från oljetråget i oljekretsen. Därför är det mycket viktigt för smörjning av motorn. För att oljan inte innehåller oönskade främmande kroppar är oljefiltret placerad direkt bakom pumpen i cirkulationen. I de flesta förbränningsmotorer används kugghjulspumpa. Dessa verkar på förskjutningesprincipen. Oljan tas av de redskap i rörelse. Denna enkla princip har visat sig bra. Oljepumpen kan t.ex. införlivas i vevhuset med en förening till sumpen. Men det kan också installeras separat på motorblocket.
Funktionen hos oljepumpen kan kontrolleras med en oljetryckmätare. För detta ställs mätaren i stället för en oljetrycksbrytaren. Utan detta verktyg är det inte möjligt att göra en diagnos. Oljepumpar är dimensionerade för att motstå ett normalt billiv. Endast vid mycket hög körsträcka kan det hända att oljepumpen får en defekt på grund av slitage. I sällsynta fall kan skadan också orsakas av ett materialfel. Expansionen av en oljepump är mycket dyr, liksom installationen av en reservdel.
Därför måste en oljepump ersättas av en auktoriserad verkstad. Under inga omständigheter får en oljepump ersättas utan föregående oljetrycksmätning. Dessutom måste alla andra möjliga orsaker testas först. En blåstpackning kan t ex vara orsaken till att oljetrycket är för lågt. Om oljepumpen har en defekt så kan du få från oss en högkvalitativ reservdel. Vår webbutik innehåller en hel del andra bildelar. Du kan finna till exempel en tjocklek, en bromsskiva, bromsskon, en starter, en drivaxel, en backspegel och en bromstrumma. Om du letar efter en reservdel till din bil är du rätt på vår hemsida.
Så upptäcker du fel med oljepumpen
Oljenivån ska kontrolleras minst en gång i månaden. Börja med att inspektera pumphjulet. Komponenten ska inte vara utsliten eller skador på grund av mekaniska stötar. Avlägsna sedan bultarna från tryckbegränsningsventilens kolv, och ta bort komponenten. Kontrollera sedan så att kuggarna och huset inte är skadat. Därefter kontrollerar du hur utslitna fjädrarna är och hur igentäppt filtret är.
Diagnostisera oljepumpen ytterligare om du hittar följande symptom:
- komponenterna är inte tillräckligt insmorda;
- delar av motorn överhettas;
- oljetrycket i smörjningssystemet sjunker.
Orsaker bakom fel med oljepump
Komponenten mellan vevhuset och pumpen som oljan går genom kallas för oljesugröret. Smutsigt vevhus kan täppa igen sugröret och försämra pumpens effektivitet snabbt. Användning av lågkvalitativ olja och lägre oljenivå gör att komponenten snabbt går sönder.
För sent oljebyte eller körning med fordonet på dammiga terränger kan slita ut komponenten snabbare. Detta leder också till att smuts samlas på övertrycksventilens yta så att den fastnar.
Orsaker bakom mekaniska skador på kuggarna kan vara applicerad kraft på dem på grund av krockar, eller när du slår i ett hinder med fordonet. Det händer ofta att pumpen felar på grund av extrem körning och körning vid höga hastigheter på andra terränger än vanliga vägar.
Så lagas oljepumpen
Vid mindre fel så kan du laga komponenten. Plocka isär pumpen och utvärdera övertrycksventilen och rengör den noga sedan. Skölj sedan komponenten i bensin och smörj in den med olja. Om vevhuset är igentäppt så ska du dränera oljan och skölja tråget och sugröret.
Så byts oljepumpen ut
I snitt så håller oljepumpen upp till 150 000 km körsträcka. Om komponentens effektivitet är låg så ska den bytas. För att plocka isär pumpen så ska bultar skruvas loss som håller fast tråget till vevhuset och sedan ska tråget avlägsnas. Ta sedan bort oljesugröret. Skölj tråget och byt ut packningen. Installera dit den nya pumpen och följ stegen i omvänd ordning nu. Avsluta med att dra åt motormonteringarna och fyll på motorn med ny olja.