Ventil vevhusventilation bil
Vevhusventilation till
Vevhusventilation: användbar information
Så upptäcker du fel med vevhusventilations systemet
Du kontrollerar vevhusventilations systemets tjänstduglighet med hjälp av en tryckmätare. Anslut mätaren till olje-påfyllnings halsen med hjälp av en speciell adapter. Värm upp motorn innan du tar mätningarna. Kom upp i 700-800 varv per minut och så bör du se ett tryck på 500-1500 Pa. När motorn går upp till 2200-3500 rpm så bör vevhuset skapa ett vakuum på mellan 100-500 Pa. Om trycket inte sjunker med ökande motorvarvtal så är det fel på överströmningsventilen i vevhusventilationen. Om vakuumet överskrider det normala värdet så är det troligen ett igentäppt luftfilter.
OBS! Dessa är generella värden som gäller motorer med 1,8-3 liter. Se trycket som ditt fordons vevhus behöver i dess tekniska manual.
Om du inte har en manometer så kan du täcka för påfyllnings halsen med din hand och låta en medhjälpare få höja motorn upp till 200-2500 rpm. Om du känner ett ökat tryck samtidigt då så har du ett defekt vevhusventilation.
Du bedömer överströmnings ventilens tillstånd genom att plocka bort den och blåsa ut från den från ena och sedan andra sidan. En korrekt fungerande komponent låter bara luft flöda åt ett håll.
Du kan behöva kontrollera vevhus ventilations systemet ytterligare om du stöter på följande tecken:
- olja i spjällenheten;
- ostabil motordrift vid tomgång;
- förändringar i färg och avgas lukt;
- ökad oljeförbrukning;
- försvårad motorstart;
- försämrad fordons dynamisk prestanda;
- förlorad motor kraft;
- konstiga ljud i insugningsrörets område.
Orsaker bakom fel med vevhus ventilations systemet
Det rekommenderas att du sköljer igenom vevhusventilationen varje gång du byter ut oljan. Annars kan ansamlad smuts blockera de smala ventilationskanalerna, slangarna och anslutningsrören. Detta leder inte bara till systemfel utan också snabbare utslitning av dess komponenter.
Användning av olja med låg kvalite är farligt för vevhusventilationen. Aggressiva komponenter i oljans sammansättning förstör gummi tätningarna, medan dålig rengöringsförmåga leder till att avlagringar lägger sig på de interna ytorna i kanalerna och slangarna, ventilen fastnar och membranen spricker. Om du använder ett fordon med en icke-fungerande eller dåligt insmord motor så får du liknande effekter.
I vissa fall uppstår fel på systemet på grund av vatten som tränger sig in och bildar kondensering. Vid låga temperaturer så fryser vattnet och blockerar ventilationens kanaler och hål. Du åtgärdar detta problem genom att värma upp vevhuset, vilket finns i många fordonsdesigner. Men om det är trasigt och fordonet körs i ett kallt och fuktigt klimat så ökar risken för att det fryser och blockerar systemet.
Så lagar och byter du ut vevhus ventilations systemet
Ibland så kan du återställa vevhusventilationens prestanda genom att rengöra det från föroreningar. Gör då så här:
- demontera motorhöljet.
- Koppla loss slangen från stora ventilationen som sitter fast på spjället, genom att trycka på och föra klämman åt sidan.
- På liknande sätt kopplar du loss slangen från lilla ventilationen - först från anslutningen och sedan från mottrycks ventilen.
- Lossa på och skruva loss mottrycks ventilen från dess dess plats inne i ventilkåpan.
- Koppla loss slangen från stora ventilationen från cylinderhuvudet, genom att klämma på och föra klämman åt sidan.
- Spola igenom dem avlägsnade slangarna och ventilen med bensin eller fotogen, och torka dem sedan med tryckluft.
- Rengör hålen i fästelementen från ansamlade avlagringar.
- Installera tillbaka delarna i omvänd ordning.
Spruckna eller hårda slangar, deformerade eller skadade klämmor ska bytas. En trasig PCV-ventil (positiv vevhus ventilations ventil) kan återställas genom att installera ditt ett nytt membran. Men om huset eller den gängade anslutningen på delen är skadad måste du köpa en ny del och i vissa fall, en helt ny ventilkåpa.
Ofta så är det lätt att byta oljeavskiljarens filterelement själv. Avlägsna enhetens hölje efter du släppt på dess klipp; avlägsna sedan den trasiga komponenten och installera dit den nya. Du kan laga oljeavskiljar ventilen vid behov.