Topplocksbultar bil
Sträckbult till
Sträckbult: användbar information
Bult för cylinderhuvud är vad som ansluter, det är typiskt för en skruv. I en bil påverkar det topplocket, topplockspackning och vevhuset. Syftet med detta sammanhang är att särskilt säkerställa tätningen mellan cylinderhuvudet och ventilkåpan. Detta förhindrar att motoroljan, förbränningsgaser eller kylvätska läcker. Moderna topplocksskruvarna är utformade så att de inte behöver följas efter. Detta beror på två komponenter. Å ena sidan beror detta på den typ av befintliga topplocksskruvarna (skruvar som har mycket hög draghållfasthet) och den andra med materialet i topplockspackningen vilket är praktiskt taget omöjligt att slitas ut.
Den som används idag är känd som rotationsvinkelprocess. Medan utformningen av skruvförbandet mellan ventilkåpan och topplocket måste också tas hänsyn till termiska krafter. Detta problem hänför sig till den tidsvarierande uppvärmning av cylinderhuvudet skruvar, cylinderhuvudet och vevhuset. På grund av detta används reducerad skaft. Topplocket bultar är hållbara delar. Temat att ersätta det är egentligen bara när det är nödvändigt att topplockspackningen behöver bytas. I sådana fall bör skruvarna ske på grundval av deras karaktär och bytte.
När arbetet på topplocket, tätningen och därmed skruvarna är nödvändiga, rekommenderaк vi att detta arbete utförs en verkstad. Detta innebär en viss grad av professionalism, erfarenhet och specialverktyg. För ditt behov av bildelar har du naturligtvis vår butik. Topplock, topplockspackningsreservoar, styrningknogar, bromsok och många andra bildelar kan hittas hos oss.
Så upptäcker du fel med topplocksbultarna
Topplocksbultarnas skick är mycket viktigt: de får inte skadas det allra minsta. Fästelementen klarar upp till belastningar på 5000 kg när motorn kör i maximalt motorvarvtal. Kontrollera att bultarnas gängor inte är igentäppta. Även mikroskopiskt främmande objekt eller smuts som kommer in i gängan kan förstöra cylinderhuvudet.
Det rekommenderas inte att smörja in bultarnas gängor med olja som har hög viskositet då detta kan leda till att komponenten fastnar.
Lägg extra fokus på bultarnas åtdragningsmoment. Bultarna ska dras åt med en momentnyckel. Beroende på motorn och cylinderhuvudets material så varierar åtdragningsmomentet som skall användas på den. Standardvärdet är mellan 17-21 Nm. Värdet beror på fordonsmodellen ifråga och du finner detta värde i fordonets medföljda tekniska manual.
Om du upptäcker några som helst defekter hos bultarna så ska du kontrollera dem genast. När komponenterna används korrekt så ska dem hålla upp till 200 000 km körsträcka.
Du måste diagnostisera topplocksbultarna om du upptäcker följande symptom:
- motorns drift följs av konstiga ljud;
- motorn vibrerar vid höga motorvarvtal;
- tryckförluster i systemet.
Orsaker bakom fel med topplocksbultar
Bultarna används för att täta motorns cylinderblock i moderna fordon med särskilda egenskaper. De tillverkas med material som kan sträckas om dem dras åt flera gånger på rad. Därför rekommenderas det att du aldrig återanvänder dem när du plockar loss dem.
Det är helt förbjudet att dra åt bultar igen som är av typen TTY som används i motorns cylinderhuvud tillverkade aluminium. De kan inte försäkra dig då om packningens kompression utan riskerar att gå spricka då.
Ett annat skäl att bultarna går sönder är felaktigt åtdragningsmoment under installation. Det är också viktigt att du använder dig av små mängder olja under installationen då för stora mängder olja gör att komponenterna får opålitliga fästen.
En annan vanlig anledning bakom skador på topplocksbultarna är lågkvalitativa smörjmedel som används samt mekaniska påverkningar vid reparationer. Så om du saknar erfarenheten som krävs så ska du aldrig laga dem på egen hand utan överlämna det åt experter.
Så byter du topplocksbultar
Cylinderhuvudets topplocksbultar går ej att laga. Vid minsta defekter så ska du byta dem. Det rekommenderas att du byter alla bultar samtidigt då för att undvika ojämna belastningar på delarna,
Skär aldrig i den nya gängan på bultarna. Då kommer dem att fastna och bulthuvudet sjunker. Då kommer du att behöva byta ut hela cylinderhuvudet vilket är något du helst vill kunna slippa.
Bultarna dras åt på ett mycket strikt sätt: från cylinderhuvudets kanter till dess mitten. Bultarna dras åt i tre steg som låter dig att undvika deformationer i packningen och cylinderhuvudet från att snedvridas, vilket gör att systemets täthet behålls.