Batteri bil
Bilbatteri till
Bilbatteri: användbar information
Så upptäcker du ett fel på batteriet
Batteriets diagnostisering bör börja med en visuell inspektion. För detta behöver du komma åt delens interna delar såsom dess plattor. För detta behöver du ett särskilt hål till övre höljet. Börja med att kontrollera elektrolyt vätskans färg. Vätskan ska vara klar. Om den är mörk eller rödfärgad så tyder det på trasiga batteri plattor. Då måste enhetens bytas. Kontrollera sedan om mängden elektrolyt vätska i enheten är tillräcklig: alla batter plattor ska vara helt täckta av vätskan. Om vätskenivån inte är tillräcklig så ska du fylla på.
Kontrollera sedan batteriets laddningsnivå. Detta gör du med en voltmeter eller en multimeter. Nominalvärdet är 12,5-13 V. Övre gränsen tyder på att batteriet är fulladdat medan nedre gränsen tyder på en halv urladdning. Volt avläsningen för ett laddat batteri ska vara mellan 13,5-14 V. Om det är lägre så tyder det på en trasig generator i bilen.
Du kan behöva diagnostisera batteriet om du finner följande symptom:
- problem med att starta motorn;
- batteriet laddar ur snabbt;
- ökade batterivibrationer under motor drift;
- instabil drift med startmotorn och motor;
- hög temperatur vid batteriets poler.
Om du följer drift reglerna så kommer delen att hålla i cirka 4 år. Det rekommenderas att du kontrollerar batteriets tillstånd vid varje fordonsunderhåll.
Orsaker bakom fel med batteriet
Om du använder en bil med ett urladdat batteri eller förvarar den länge så kan batteriets plattor sulfateras. Då kommer batteri plattornas ytor att drabbas av bildade kristaller som inte kan lösas upp av elektrolyt vätskan. Detta leder till försämrad aktivering i plattorna och försämrad batterikapacitet. Om du inte laddar batteriet i tid så kommer plattorna att gå sönder helt och hållet och då kan enheten drabbas av en kortslutning.
På grund av påverkan vid extremt låga temperaturer brukar delen förstöras. Defekter kan vara synliga (svullnader och snedvridet hölje och sprickbildningar) och dolda (mikrosprickor som inte syns visuellt men som påverkar elektrolyt vätskans kvalité och batteriets drift).
Om du inte följer kraven som krävs för elektrolyt vätskenivån och dess densitet så kan flera delar gå sönder. Låg vätskenivå förstör plattorna och för hög nivå leder till vätskeläckage via batteriets ventilationshål. Detta leder till att andra fordonsdelar havererar också. Föroreningar i elektrolyt vätskan leder till att komponenten får kortare livslängd.
Så lagar och byter du ut batteriet
reparation av Batteriet kan utföras på egen hand om det gäller att fylla på elektrolyt vätska, dra åt fästbultar, eller rengöra polerna. Vid sulfatering, kortslutningar eller polaritets omvandling så ska du byta ut komponenten. Detta kan du göra lätt på egen hand. Vi rekommenderar att du försörjer bilens elektriska utrustning (färddator, GPS-system, radio) med ett annat batteri under tiden. Detta förhindrar dem från att förlora sina inställningar och återgå till standardinställningar.
Du byter ut batteriet på följande sätt:
- Avlägsna nyckeln från tändningen, och öppna motorhuven.
- Lossa på plintbultens mutter.
- Koppla loss kabeln från batteriets negativa pol.
- Avlägsna skyddshöljet och koppla loss kabeln från positiva polen.
- Om en låsklämma används för att hålla fast batteriet så ska du avlägsna den med.
- Plocka loss batteriet.
- Installera det det nya.
- Montera tillbaka allt i omvänd ordning.