Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil
Med remspännaren styrs remspänning i ett fordon. Den inrymmer tandrem som är styrd över styrrullar. En exakt inställning är viktig för att säkerställa att spänningen är optimal. Emellertid har de flesta remspännare en anordning med vilken kan spänningen som anges av tillverkaren justeras. Därför är det också mycket viktigt att endast en rimlig remspännare används, den som är godkänd för fordonet. Annars är det svårt eller omöjligt att ställa in rätt spänning.
Remspännaren vanligtvis ersätts tillsammans med kamrem och remskivorna. Detta förhindrar inte bara en förlust genom förslitning vilket kan i värsta fall leda till en spricka av bandet. I många bilar finns det många bältessträckare som mäter förslitningen av hela systemet. Dessa detaljer fungerar tillförlitligt endast när de är nya i början av användningen. Det anges av biltillverkaren hur ofta remspännare bör bytas. Eftersom en felspänd remspännare kan rivas upp, bör installationen utföras av en erfaren bilmekaniker.
En begagnad bältessträckare får inte installeras och användas. Risken jämförs med den rimliga kostnaden som för hög. För att spänna remspännaren rekommenderas en momentnyckel. Före installation bör hela ytan rengöras grundligt. Även om en liten främmande kropp kommer in i bältet, kan det senare orsaka till ett totalt sammanbrott. När du vill få ännu en stötfångare, en sidovägg, ett centrumljuddämpare, ett bränslefilter, en kopplingskabel, en kopplingstryckplatta eller andra viktiga reservdelar till din bil, bör du ta en titt runt i vår online bildelarbutik. Vi har ett mycket stort sortiment där du är säker på att hitta något.
Du diagnostiserar komponenten genom att mäta hur mycket av remmen som är spänd. Det finns en specialiserad enhet för detta ändamål. Börja med att inspektera komponenten. Avlägsna remmen och inspektera spännarmens lager visuellt. Om den är sliten eller skadad så ska du byta den omgående. Inspektera sedan hållaren. Kontrollera om komponenten är skadad eller böjd.
Du kan behöva diagnostisera poly-V spännarmen om du hittar följande symptom:
En vanlig orsak bakom fel med komponenten är mekaniska skador. Det kan bero på överdriven applicerad kraft vid montering, eller felaktig justering. Dessutom kan komponenten deformeras på grund av stötar vid olyckor.
Poly-V spännarmen kan fastna på grund av skador på dess invändiga fjäder. Orsaken kan också vara nedsmutsade element i komponenten. Spår av oxidering och smuts på komponenten orsakas av fukt och damm som tränger sig in under dess drift.
För tidigt slitage i komponenten beror oftast på lågkvalitativ komponent. Det rekommenderas att bara installera spännare från originaltillverkare, för då får du lång livslängd som behövs. Komponenten ska bytas ihop med poly-V remmen.
Komponenten ska ej lagas. Du byter ut den genom att koppla loss batteriet först så att det inte finns någon ström kvar i fordonet. Blockera sedan vevaxeln med ett ringjärn så att den inte kan rotera. Avlägsna sedan bultarna från remmen och lossa på den, och sedan avlägsnar du spännarens hållare. Skruva loss fästbultarna från spännenheten med några skiftnycklar och avlägsna remmen och spännarmen. Byt ut defekta komponenter nu med nya.