Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil

-
Information
Ett spännarmen är en anordning med dess hjälp spanns V-rem. Det går om spaken med vilken inställs spänningen på den tillhörande valsen. Eftersom de två komponenterna säljs ofta som en komplett sats är reservdelarna ibland bara kallad en odriven. För att V-ribbade remmen har den optimala spänningen måste den vara under ett lätt tryck. Medan alla andra rullar i systemet står vid en fast plats, kan den spännrullen justeras till spännarmen. Sålunda är en optimering av bandets rörelseriktning möjlig, vilken är väsentligt för korrekt funktionering.
Spännarmen och rullen kan bytas normalt individuellt. De flesta spännvalsarna som används nu är halvautomatiska. Detta betyder att grundläggande spänning kann reguleras när remmen t.ex. blir längre på grund av slitage. Om justeraren inte arbetar halvautomatiskt, måste det göras manuellt med armen. Om fläktremmen orsakar slipning ljud eller går ojämnt kan en felaktig spännare eller en bruten arm vara orsaken.
Det är oftast en bra idé att byta ut båda delarna. Eftersom det beror på utbytet av precision, bör arbetet utföras av en auktoriserad verkstad. En felaktigt inställd rem kan gå sönder och orsaka andra skador, t.ex. i cylinderhuvudets packningar. Med en billig arm i första klass kvalitetena av våra produkter kan du minska kostnaderna för reparation. Hos oss kan du också kan hitta en parallellstag, en termobrunn, en ESP-sensor, en chockstöd, en hjulnav, en sträckare, en baklykta och andra reservdelar. Underhåll eller reparation av ditt fordon är lättare och billigare om du köper efter att ha forskat priserna.
Komponenten ska kontrolleras efter skador varje gång remmen börja slöa eller när du nått slutet på remmens livslängd. Korrekt fungerande spännrulle garanterar dig att remmen håller längre och inte går av eller slits ut.
Du kan diagnostisera komponenten själv. Bara rotera den manuellt. Om du inte hör något ljud och inga glapp syns under dess rotation och rotationen är inte ryckig så betyder det att rullen fungerar som den ska. Om du hittar fel som nämndes här ovan under inspektionen så måste komponenten bytas. Det rekommenderas att du installerar en ny remskiva ihop med det schemalagda bytet av V-remmen.
Du kan behöva diagnostisera poly-v spännrullen ytterligare om du hittar följande symptom:
Den huvudsakliga orsaken bakom mekaniska skador på komponenten är felaktig installation eller förskjutning som kan inträffa vid stora stötar vid olyckor.
För mycket eller för lite spänning i poly-v remmarna brukar leda till att remskivan blir feljusterad. Inkorrekt riktning av belastningen leder till att komponentens fästelement deformeras och att dess yta nöts ut.
För tidigt slitage i delen brukar orsakas av korrosion på det installerade lagret inuti. Under drift så kommer fukt och nötningspartiklar in i lagret som leder till rost och att dem interna komponenterna fastnar i remskivan. Lågkvalitativa komponenter minskar också dess livslängd rejält.
Du kan byta ut komponenten själv eller låta den bytas ut vid en servicestation. Det är inte svårt. För att byta ut spännrullen så måste du: