Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil
Så upptäcker du en trasig kamkedjespännare
Om du inspekterar den mekaniska spännaren själv så ska du demontera kamkedje kåpan och trycka styrstiftet mot spännaren med din hand. Om sträckkolven går in dess hus så är delen defekt. På vissa bilar så är det okej med en viss indragning av spännstaven men bara om trycket i motorn smörjningssystem inte har nått sin arbetsnivå ännu.
Hydrauliska spännare ska kröka konkavt med motståndet 2-3 mm när du trycker på dem, och sedan återgå till sin startposition.
Du kan behöva diagnostisera kamkedjespännaren mer om du ser följande symptom:
Orsaker bakom ett fel på kamkedjespännaren
Mekaniska kamkedjespännare brukar gå sönder på grund av naturligt användnings slitage. Med tiden så minskar fjädrarnas spänning, staven slits ut och klämmorna fallerar. På grund av detta kan delen inte längre förse den nödvändiga kedjespänningen.
Gummi packningarna slits oftast ut i hydrauliska spännare. Detta leder till att motorn värms upp och får inte det nödvändiga trycket inuti delen. För tidigt utslitna tätningsmedel kan bero på att olja med låg kvalité har använts.
Om du struntar i att byta oljan i tid eller använder dig av ett för hög-visköst smörjmedel så kan oljeledningarna täppas igen vilket leder till att ventilen fastnar.
På grund av höga belastningar på motorn som exempelvis när du kör i maximalt varvtal så kan grader bildas på komponentens stav. Spännar-tänderna brukar gå sönder av samma anledning.
Så byter du ut kamkedjespännaren
Du kan installera den nya kamkedjespännaren själv genom att följa dessa nedanstående instruktioner:
På vissa fordon behöver du montera ned motorn för att komma åt spännaren. Då är det bäst att söka hjälp från proffs för att få jobbet gjort.