Hjulnav bil
Hjulnav till
Hjulnav: användbar information
Hjulnavet ligger i mitten av hjulet. Det är monterat på drivaxeln och är direkt förbunden med bromsskivan. Hubbar är extremt robusta komponenter som är dimensionerade för en anledning, så att de inte bryter även under extrema belastningar under körning. Endast under en våldsam mekanisk stöt, dvs i synnerhet i en olycka, kan det orsaka skador på hjulnavet. Hubbar tillverkas av gjutjärn eller smidesjärn. Den smidda versionen är mer motståndskraftig, så att de vanligtvis drivaxlar användes.
Ersättandet av ett hjulnave behövs nästan uteslutande som ett resultat av olycksskador. Men det kan också komma från ett materialfel i en defekt. I vilket fall som helst är utbytet angeläget, även om den ännu inte har kommit till en fullständig brytning. Från en liten spricka kan snabbt skada ett bra resultat. Om ett nave raster under körning, har detta oftast dåliga konsekvenser, eftersom den drabbade hjulet vanligtvis löser fordonet. Föraren har då bara några sätt att påverka rörelsen av bilen.
Nedmonteringen av det gamla navet görs bäst med en monterad hjul. Efter avlägsnande av locket med lämplig specialnyckeln gör så att muttern ska lösas. Först då bör bilen lyftas och säkras med en täckt parkering block. Hjulet först avlägsnas, kan navet fastställas. I vår omfattande webbutik kan du också hitta andra delar av utmärkt kvalitet, t.ex. broms, horn, fönster, speglar, hjullager, drivaxlar och blinkers. Innan du köper i en affär, bör du göra en snabb sökning med oss. Ofta kan du spara mycket pengar.
Så upptäcker defekter med hjulnavet
Det är rätt svårt att diagnostisera fel i denna del vid dess tidiga skede. För detta behöver du specialutrustning som bara finns tillgängligt vid servicestationer. För att hitta fel på egen hand så ska du följa följande steg nedan:
- Gasa fordonet upp till 50 km/h och styr från ena till andra sidan fram och tillbaka. Du ska höra särskilda surrande ljud om främre hjulnaven är skadade. Ökade bullernivåer vid höger kurvtagning tyder på brott i vänstra lagret. Om surrandet kommer när du svänger vänster så är det högra lagret som skall bytas.
- För att kontrollera bakre hjulnaven efter fel så ska du lyfta upp fordonet med domkraft och sedan spinna hjulen en efter en med din hand. Vibrationer och frispel pekar på brott hos komponenterna.
- Berör skivorna bilen har stannat. OM de är varmare så kan det vara så att hjulnaven inte fungerar som dem ska.
Hjulnavet måste diagnostiseras om du upptäcker följande slags tecken:
- fordonets hastighetsprestanda försämras;
- skivan överhettas;
- hjulupphängningen producerar slag och buller under körning;
- högt surrande hörs vid kurvtagningar.
Orsaker bakom defekter med hjulnavet
Den mest sårbaraste delen i denna enhet är navlagret. Ofta brukar orsaken bakom dess förstörelse vara utsliten tätning, som inte bara skyddar komponentens inre delar från fukt och smuts, utan som också håller fast fettet inuti kroppen. Det är därför arbetsytan på lagren nöts ut snabbare vid skador. Användning av lågkvalitativa eller felaktiga fett kan leda till liknande konsekvenser.
För tidigt förstört navlager kan också orsakas av felaktig montering exempelvis överdriven eller otillräcklig åtdragning eller felaktig höjd från marken.
Aggressiv körstil är en annan faktor som har destruktiva effekter på delen: när du kör genom pölar eller svänger vid höga hastigheter, när du kör över gropar och genom smuts, eller startar eller bromsar med fordonet snabbt så kan du deformera navets kropp vilket kan leda till att dem inre eller yttre lagren går sönder. Det rekommenderas inte att använda fordonet för tunga belastningar om du vill förlänga denna komponents livslängd.
Själva navet i sig brukar mer sällan brytas ned. Orsakerna bakom dess defekter såsom utnötta monteringsplatser i lagret eller fästhålen för hjulbultarna brukar vara att du inte följer fordonets driftregler eller användning av komponenter som inte uppfyller bilens tekniska krav.
Så lagar och byter du ut ett hjulnav
Fordon som tillverkades innan år 2000 så brukar hjulnavet hålla upp till 400 000 km körning, hos mer moderna modeller upp till minst 100 000 km. Vid större slitage på hjulnavets element så ska du byta hela delen. För detta behövs en domkraft, en uppsättning skiftnycklar och skruvmejslar. Om nya hjulnavlager måste installeras så ska du använda dig av en stans och en hammare för att montera loss dem gamla. Om delen sitter fast för hårt så kan du dra ut den från sidan med en hammare. Det är bättre för att byta ut hjulnavet med hjälp en av assistent.