Kamremssats med vattenpump bil
Kamrem och vattenpump till
Kamrem och vattenpump: användbar information
En vattenpump är en del av kylsystemet. En defekt i vattenpumpen orsakas vanligen av förslitning. Genom ständig mekanisk stress under tiden kan läckage uppstå. Dessutom kan vattenpumpen gå sönder. När kylvätskan kan hittas under bilen kan det indikera en läcka i kylsystemet. Om du söker efter läckan ska vattenpumpen inspekteras noga. Om pumpen går sönder bör den ersättas. Men ibland är det bara tätningarna som bryts. Då bör du ersätta bara dem.
Innan en vattenpump tas bort måste kylvätskan tömmas. Den kan återanvändas efter ersättningen. Efter att den gamla vattenpumpen har avlägsnats, bör hela området rengöras grundligt. En särskild försiktighet bör iakttas för att säkerställa att rost och skala avlägsnas helt. Slutligen installeras och anslutas den nya pumpen till drivremmen. I de flesta fall är det klokt att förnya drivremmen också.
Slutligen införs kylmediet. Därefter bör kylkretsen ventileras. Installationen av en vattenpump bör göras i enlighet med tillverkarens instruktioner. En felaktig installation kan orsaka att hela kylsystemet inte längre fungerar. Ytterligare defekter av en felaktigt installerad vattenpump kan förkomma. Det är därför bättre att installera pumpen i en verkstad. Behöver du en luftfilterbox, en huva, en slavcylinder, Park Distance Control, en arm, ett hjulbroms, en baklykta eller någon annan detalj för din bil? Du kan hitta bekvämt alla nödvändiga reservdelar för din bil i vår webbutik.
Fel på vattenpumpen
- kylvätskan läcker;
- lagerfel;
- impeller skada;
- sliten drivrem.
Tecken på fel på vattenpumpen
- höjning av motortemperatur;
- början till glapp på remskivan;
- buller i lager vid motordrift;
- vattenpumpen låter;
- det luktar smörjmedel och kylvätska under motorhuven;
- trögflytande kylvätska.
Orsaker till fel på vattenpumpen
- felaktig installation av impellern;
- kontinuerlig drift av motorn;
- användning av bilen i hårt trafikerade områden eller svåra klimatförhållanden;
- användning av kylarvätska med låg kvalitet;
- tryckfall i systemet.
Diagnostik
Efter att temperaturindikatorn överstiger medelvärdet under körning behöver du slå på bilens värme till max. Stanna bilen efter en stund, stäng av motorn och känn på kylaren. Är den varm vittnar det om fel på vattenpumpen. Om drivremmen är varm, ligger problemet där.
Andra enkla sätt att bedöma vattenpumpens skick är följande: Starta motorn utan att ge den belastning, och kläm snabbt med handen på den övre slangen av värmeväxlare. Om det du känner rörelsen av kylvätska fungerar pumpen.
Det enklaste sättet att göra en visuell inspektion är på en parkering. Finns det blöta fläckar på marken är vattenpumpen trasig. Gröna fläckar visar att det handlar om kylvätska.
Reparation och byte av vattenpumpen
Vattenpumpens livslängd är cirka 90.000 kilometer. Byt den enligt följande steg:
- dränera den gamla kylvätskan;
- lossa bränsletillförseln;
- lossa alla muttrar som fäster pumpen till motorblocket;
- ta bort pumpen.
Det är bättre att anförtro komplexa reparationsarbeten och byte av en trasig del till en verkstad.