Löprulle bil
Löprulle drivrem till
Löprulle drivrem: användbar information
En ledarrolle leder en kuggrem. I de flesta fordon behövs flera remskivor. De används för att bestämma avståndet som behövs för att ta bältet. Med en ledarrolle kan t.ex. riktningen ändras. Likaledes är det möjligt emellertid att skapa stabilitet i hela systemet med dess hjälp. Ledarroller måste utformas så att de passar till det använda bältet. Det måste tas på exakt inköp av reservdelar. Remskivor för andra fordon kan normalt inte användas.
Eftersom en ledarrolle betonas mekaniskt stark, är det ett föremål för ett relativt högt slitage. Därför är det starkt rekommenderat att varje gång du ändrar kamremmen bytar du också remskivorna. Detta är en förutsättning för att remspännaren slitageindikator är närvarande. I det här fallet är det nödvändigt att alla delar av systemet har samma timingsålder. Om en remskiva har sprickor eller brott så kör bältet inte längre. Eftersom även en spricka i bältet kan resultatera i detta, bör denna situation undvikas när det är möjligt. Genom att observera förändringen kan sannolikheten för skador minimeras.
Det är inte svårt att ersätta en ledarrolle, men eftersom kamremmen måste återställas, bör detta arbete utföras endast av en bra mekaniker. En amatör som inte känner mycket kan lätt orsaka mer skada. Dessutom behövs många specialverktyg som inte alla amatör har. Vill du köpa andra delar? Om du letar efter en ytterbackspeglar, en blottarerelä, skorbroms, en sidodörrar, en spännarmen, en oljepump eller nån annan del av bilen, hittar du dem i vår bilwebbutik. Vi har ett stort sortiment av reservdelar till många märken och modeller.
Hur upptäcker jag fel hos en kamremsskiva?
Att diagnostisera kamremsskivan är mycket svårt eftersom felen inte alltid följs av konstiga ljud. Vanligen brukar du se indirekta symptom som antyder att komponenten är trasig som då måste åtgärdas.
Inspektera och byt ut spännrullarna och kamremmens tomgångsskivor regelbundet och glöm inte bort detta, vare sig du är nybörjare eller erfaren förare. Du förhindrar fel i kamremsmekanismen genom att byta ut skivorna regelbundet enligt angivet från fordonstillverkaren.
Du kan behöva diagnostisera kamremsskivan om du finner följande symptom:
- konstiga ljud hörs från komponenten när motorn körs;
- ökat fritt spel i spännrullens eller tomgångsremskivans lager;
- remmens yta har blivit glansigt;
- remdriften vibrerar mycket hårt (viktigt hos dieseldrivna motorer);
- mekaniska defekter som du upptäckt när du inspekterat kamremsmekanismens olika komponenter.
Orsaker bakom fel med kamremsskiva
Rätt ofta så brukar komponenterna fela på grund av främmande objekt som tränger sig in mellan remskivan och remmen: sand, lera, grus, och metallpartiklar; dessa skapar nötningsslitage mellan kontaktytorna vilket gör att flisor hamnar utanför komponenten.
Många fel med remskivorna i kamremsmekanismen brukar orsakas av att du inte följer installationsinstruktionerna som gäller eller att du inte justerar kamremmarna korrekt efteråt. Undvik att installera remskivan fel, förskjuta remmen, eller spänna åt den för hårt eller för löst. Annars ökar du risken för ojämnt slitage hos komponenterna, att lagren fastnar eller att dem får högre fritt spel, att hållarna går sönder, vilket ökar risken för att hela remskivan går sönder.
Användning av felaktiga verktyg eller använda för kraftfulla tag vid installation kan orsaka bucklor och flisor på komponenternas ytor. För att återställa en remskiva som du tappade på grund av vårdslös hantering innebär att du behöver en skruvmejsel och hammare. Du ökar inte bara risken att denna komponent börjar fela då utan även risken för att andra komponenter i drevet börjar fela också.
Motorolja och bensin är mycket farliga för kamremsmekanismen. De förstör remmen och remskivornas tätningselement, vilket leder till att smuts och fukt tränger sig in i enheten varav sistnämnda förstör lagren. Vid uppvärmning så kan trasiga lager smälta närliggande plastdelar.
Så byter du kamremsskivan
Komponenten ska bytas vid varje rutinmässigt byte av remmen, vilket är efter cirka 60 000-90 000 km körsträcka. Ignorera inte denna rekommendation eftersom motorreparationer kan behöva utföras på grund av en trasig rem vilket kostar dig mycket mer än att bara installera en ny komponent som du gör vid angivna underhållsintervaller.
Du kan byta ut komponenten själv eller så söker du hjälp vid närmsta servicestation.