Hjullager bil
Hjullagret till
Hjullagret: användbar information
Hjullagren gör så att hjulen kan rotera jämnt på hjulnavet. De överför fordonets vikt och krafter på axeln. Baktill hjullagret används ofta kompletta moduler så att ett utbyte även kan ske endast som en helhet. På framsidan, beroende av kantiga bilmodell kullager, används koniska rullager eller kullager. Installationen och avlägsnandet är ofta bara möjliga med ett specialverktyg. Därför är ett besök på en verkstad oftast oundvikligt på grund av skada.
Lager slits ut med tiden. Det händer vanligtvis inte plötsligt. Snarare ger de tid för högre ljudnivå. Speciellt när du kör genom en kurva, är bullret mycket högt. Om en vänstersväng volymen ökar, så kan det finnas ett fel på höger sida. Ibland på grund av slitage och matcha går ett hjullager sönder. Detta problem kan diagnostiseras genom att hjulet förflyttas tvärs bilen, en med och en utan en broms. Om spelet är endast tillgängligt utan broms, indikerar detta en förlust av hjullagret.
En reparation är vanligtvis inte möjlig, så om någonting är fel så nästan alltid behöver det ett utbyte. Därför behövs en speciell reparationtryck vilket medger införing av lagret endast. En amatör bör inte försöka att bära hjullagret med en hammare på rätt plats. Börsen ska också ske snabbt, eftersom en trasig hjullager kan också vara en säkerhetsrisk. När du bläddrar igenom vår onlinekatalog, kommer du att hitta många andra reservdelar som du kan använda för fordonet, t.ex. hjulcylindrarna, huvudcylinder, slavcylinder, knogarstyrning, bromsbelägg, fönster, strålkastare, lufttork, bränslefilter och oljefilter.
Så upptäcker du fel med hjulnavets lagersats
Kontrollera lagrets skick när du ska byta bromsbelägg oavsett hur långt du har kört med fordonet. Komponentens skick kontrolleras på flera olika sätt. Kör 10-15 km/h med fordonet och sväng skarpt åt vänster. Om du inte hör något konstigt ljud längre så tyder det fel på vänstra hjulets lager. Om du gör samma sak med högra hjulet så kan du upptäcka liknande fel där med. Specialutrustning behövs för en mer genomgående diagnostisering.
Lyft upp fordonet på en plattform eller med domkraft. Starta motorn och växla till fjärde växeln och öka hastigheten till 80 km/h. lägg i kopplingen och koppla ur växeln och lyssna noga på ljuden från en av hjulen. Testa en annan metod. Svaja fordonets däck först vertikalt och sedan horisontellt. Om du upplever det allra minsta glapp så tyder det på fel med lagret eller styrsystemet. Tryck sedan ned bromspedalen och svaja hjulet vertikalt samtidigt (ta hjälp från en till person). Om glappet försvinner så måste du byta komponenten.
Du behöver diagnostisera hjulnavets lagersats om du upplever följande symtom nedan:
- knackningar och ökade vibrationer under körning;
- fordonet svajar när du kör rakt fram;
- karossen lutar när du bromsar eller vid skarpa kurvtagningar;
- konstiga bullerljud;
- fälgarna överhettas;
- ojämnt däckslitage.
Orsaker bakom fel med hjulnavets lagersats
Främsta orsaken bakom att hjulnavets lager felar är att du kör på lågkvalitativa vägbanor: komponenten utsätts för högre belastningar vilket leder till sprickor och flisor.
Hjulnavets lager har en lång livslängd. För tidigt slitage orsakas av användning av felaktiga smörjmedel, eller brist på smörjmedel. Komponentens livslängd förkortas också av smuts, nötningspartiklar och vatten som tränger sig in. Den påverkas också av lågkvalitativ och inkorrekt installation. Felaktiga justeringar i avstånden mellan komponenterna kan förskjuta och därmed skada komponenterna. Felaktigt balanserade hjul kan göra att lagren tappar sin funktionsduglighet.
Så byter du ut hjulnavets lagersats
Hjulnavets lager ska bytas efter varje 130 000-190 000 km körsträcka. Följ följande rekommendationer:
- håll koll på avståndet när du installerar koniska lager;
- vid byte så ska du inte använda några skarpa objekt eftersom dessa kan skada komponenten.
- när du installerar komponenten på axeln så ska du använda dig av en dorn för att slå inre ringen;
- när du trycker in lagret så ska du applicera kraft på yttre ringen med hjälp av en dorn.