
Kilrem bil
Kilrem till
Kilrem: användbar information
En V-ribbad remmen är en kilrem som har längsgående ribbor med deras hjälp ökar friktionen. Detta har en positiv effekt på funktionen eftersom genom ribborna är det tillräckligt plats för att placera en relativt liten del av remmen på remskivan. I motorfordon används en V-ribbad rem för att driva generatorn. Också används den för vattenpumpen, servostyrningssystem och fläktrem. Kilremmar gjords av gummi. Inuti finns det vanligtvis ett stålinsats som ger nödvändiga stabiliteten.
En vanlig defekt är en brytning av den V-ribbade remmen. Diagnoseringsmetoden beror på platsen. Men vanligtvis räcker en enkel inspektion för att bestämma orsaken. Om det finns en spricka så kan förare höra karaktäristiska gnissel som orsakas av slitage. Om detta händer bör bandet bytas för att undvika en defekt i ett olämpligt tillfälle. Annars bör du vara mycket försiktig även om fordonet fortfarande kan användas. En defekt V-rem på fläkten kan leda till att motorn överhettas.
Huvudrem driver generator. Ersättningen är inte svårt, men det kan vara komplicerat på grund av att rem är hittat. Först bör förspänningen lösas, sedan avlägsnas den gamla remmen. Vid placering av ny rem måste spänningen vara samman annars kan det leda till överbelastning av remskivorna. En funktionell provning är obligatorisk. Du kan också beställa flera andra bildelar hos oss. I vår reservdelskatalog hittar du till exempel växelströmsgeneratorer, fendrar, horn, bromsbelägg, bromskablar, speglar och ABS-sensorer. Med vår hjälp kan du spara pengar och få delar av samma kvalitet.
Så upptäcker du fel med kilremmen
Diagnostiseringen kan utföras utan hjälp från experter vid en servicestation. Börja med att avlägsna höljet och lossa på pumpens fästelement. Inspektera remmen externa fel och kontrollera hur spänt det är. Vid nedtryckning så är högst tillåtna avböjningen 5 mm. Komponentens yta ska vara fri från defekter och inga spår av bränsle eller smörjmedel skall synas. Om komponenten har oljefläckar på sig så ska den bytas och så ska du inspektera oljetätningarna. Generations spännskruv och alla fästelement ska också diagnostiseras. Det rekommenderas att du inspekterar remmen efter varje 1000 km körsträcka.
Du kan behöva diagnostisera kilremmarna mer ingående om du hittar följande symptom:
- motordriften åtföljs av konstiga ljud;
- motorn överhettas vid tomgång;
- synliga slittecken på remmens ytor;
- ostabil motordrift med kall motor.
Orsaker bakom fel med kilrem
Den vanligaste orsaken bakom brott hos kilremmen är icke-kompatibilitet med remdriften. Komponenten kan också gå av på grund av att driften fastnar eller kommer i kontakt med främmande objekt. Felinstallerad rem med överdriven applicerad kraft kan också skada banden.
Nötning på komponentens sidoytor beror oftast på otillräcklig spänning. Orsaken kan också ligga i feljusterade remskivor, otillräcklig diameter hos dem och icke-kompatibel bredd mellan remskivorna och remmarna.
Kilremmens bas kan skadas på grund av skarpa temperaturförändringar eller kemikaliepåverkningar. Detta innebär att materialet tappar sin styvhet. Sprickor kan också dyka upp om du har installerat yttre rullen på ett fel eller icke-kompatibelt sätt.
Snedvridna remmar och slirande remmar kan orsakas av otillräcklig spänning i dem. På grund av omfattande vibrationer så förändrar komponentens sin position. Remmarna vrids oftast på grund av feljusterade remskivor eller skador, och på grund av främmande objekt som tränger sig in i deras spår.
För tidigt utslitna komponenter brukar vara kopplade till deras låga kvalité. Det rekommenderas att du använder remmar från samma tillverkare och byter ut dem samtidigt. Användning av komponenter med olika egenskaper kan leda till ojämna sträckningar och skador.
Så byter du ut kilremmen
Kilremmen ska inte lagas; den ska bytas omedelbart eftersom en ny komponent är relativt billig att införskaffa. Utbytet är lätt att utföra på egen hand för du behöver inga särskilda verktyg eller färdigheter för det. Innan du börjar med utbytet så ska du avlägsna kåpan, lossa på justeringsbulten och pumpens fästelement i kylsystemet. Avlägsna sedan försiktigt den gamla remmen utan att skada spännrullarna; installera sedan den nya remmen.
Kom ihåg att dra åt bulten och justera remspänningen efter du är färdig.