Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil
Remmarnas skick ska kontrolleras efter varje 10 000-15 000 km körsträcka, i samband med varje oljebyte. Börja med att inspektera komponenten. Om den är rejält skadad så installerar du dit en ny. Vid få små sprickor så behöver du inte byta komponenten. Men om sprickorna är mindre än 10-20 mm från varandra så är remmen rejält försämrad. Kontrollerar också så att remskivorna inte är nedsmutsade med smuts och främmande objekt.
Du kan behöva diagnostisera poly-v remmarna ytterligare om du upplever följande symptom:
Poly-v remmen utsätts för tunga belastningar. En del av komponentens för tidiga slitage orsakas av höga temperaturer i motorrummet, samt den fortsatta rörelsen vid drift. Dessa faktorer är orsakerna bakom sprickor som dyker upp på komponenten och för gummifragment som lossnar.
Remspänningen är en annan mycket viktig faktor. Otillräcklig spänning kan orsaka svåra vibrationer och nötningar på komponenten medan för stark spänning kan få den att brista. Inkorrekt installerad komponent, som när den placeras utanför remskivan, leder till att ribborna lossnar från basen. Remmen kan också skadas om du installerar den på en sliten eller feljusterad remskiva. Orsaken bakom brott på remmens trådar kan vara främmande objekt som trängt sig in i remskivan.
Den maximala livslängden för komponenten är 4 år. Efter denna period så ska du installera en ny komponent. Du ska inte försöka laga skadade komponenter. Innan du avlägsnar remmen så ska du avlägsna toppen från luftfiltret och luftmassesensorn. Sedan avlägsnar du magnetventilen och nedre delen av luftfiltret. Du avlägsnar remmen genom att lossa på remspännaren. När du installerar den nya komponenten så placerar du den i mitten av remskivorna och skruvar loss spännskruven. Efter allt är gjort så installerar du tillbaka komponenterna i omvänd ordning.