
Remskiva vevaxel till bil
Remskiva vevaxel till
Remskiva vevaxel: användbar information
Så upptäcker du fel på vevaxelremskivan
Det rekommenderas att du undersöker vevaxelremskivan efter varje 60 000 km körsträcka. Sprickor eller snedvridet elastiskt element, splittrade gummi- och metalldelar, sprickor på navet eller nära fästhålen, flerfärgade fläckar på yttre husets lager tyder på att delen måste bytas ut.
Frånvaro av synliga fel garanterar inte att delen faktiskt är i gott skick. Du kontrollerar om den är felaktig genom att markera remskivan från mitten till dess kant, starta sedan motorn och slå på olika utrustningar för att maximera belastningen på remdriften. Sedan stänger du av motorn och ser om märkena matchar.
Du kan behöva undersöka vevaxelremskivan ytterligare om du hittar följande symptom:
- remdriften har förstörts i förtid;
- vibrationer känns inifrån kupén;
- när motorn går så hör du konstiga ljud under motorhuven: buller, slag eller vissel;
- generatorns relä eller säkring har gått.
Orsaker bakom ett fel på vevaxelremskivan
Vevaxelremskivan har en begränsad livslängd och tillhör de komponenter som skall bytas ut i förebyggande syfte. Delens livslängd ligger på 60 000-120 000 km körsträcka.
En för tidigt utsliten remskiva kan orsakas av aggressiv miljöpåverkan. Temperatur skillnader, tekniska vätskor som tränger in inklusive bensin och olja, gör så att att dämpningselementet och hylslagret går sönder.
Hur du kör med bilen påverkar också dess livslängd. Om du kör i städer med låga motorvarvtal och startar och bromsar fordonet snabbt så ökar du belastningen på enheten.
Installationsfel är en vanlig orsak bakom fel med remskivan. Användning av olämplig utrustning eller gamla bultar, för lös eller hård åtdragning av fästelementen, så kan intensiva stötbelastningar leda till att delen spricker. Efter installationen bör du kontrollera inställningen hos alla drivelement; dessutom så rekommenderas att du även byter ut remdriften annars ökar risken för att remskivan slits ut i förtid.
Ibland är fel med remskivan direkt kopplat till att du installerar extrautrustning som inte rekommenderas av biltillverkaren såsom AC-system eller en ytterligare generator.
Så byter du vevaxelremskivan
När ett fel uppstår måste remskivan bytas. Att installera den nya delen är inte svårt på egen hand men du behöver några specialverktyg. Du behöver ett handtag som håller fast remskivan, ett drivhandtag, en avdragare och en lång hylsa. Följ sedan dessa steg:
- Lyft upp fordonet.
- Plocka bort framhjulen.
- Avlägsna motorkåpan, generatorns rem, och luftfiltret.
- Medan du håller remskivan med ett lämpligt verktyg skruvar du bort bulten. Använd en skiftnyckel med lämplig diameter och en kofot för detta.
- Avlägsna delen med avdragen.
- Rengör monteringsplatsen från smuts och smörj in delarna.
- Installera den nya reservdelen i omvänd ordning. Du behöver dra åt fästbulten med rätt vridmoment vilket finns angivet i fordonets medföljande tekniska dokument.