Stötdämpare bil
Fjäderben till
Fjäderben: användbar information
Stötdämpare finns inte förts främst på grund av komfort i en bil. Snarare är det en komponent som används främst för säkerhet. Stötdämpare ger utmärkt väghållning och ger bilen extra stabilitet. Detta är särskilt viktigt när riktningen ändras, t.ex. vid körning i en kurva. Effekten av en stötdämpare är baserad på omvandling av kinetisk energi till värme. I moderna fordon används hydrauliska stötdämpare på gas och olja. Därför skiljer man mellan oljefyllda stötdämpare och gasstötdämpare.
När ratten börjar vingla i en kurva är det vanligtvis en indikation på en defekt hos stötdämpare. Men också en annan typ av försämring av körbeteendet kan indikera en förlust på detta område. När vagnen vibrerar på ett ovanligt sätt efter att den har tryckts, visar detta tydligt en chockskada. Läckande olja är ett säkert tecken på en defekt. Med en ersättare på grund av slitage är förväntar oftast bara långt bortom 100.000 mil märke. Om ett fel diagnostiseras, bör ersättningen ske snabbt, annars kommer det till säkerhetsproblem.
Utbytet skall alltid utföras samtidigt på båda sidor av en axel. Om å ena sidan är en gammal och å den andra en ny stötdämpare installerad, kan även körbeteendet förvärras. Medan installeringen behövs speciella verktyg, därför är det oftast enklast att genomföra utbytet i en verkstad. Du hittar i vår onlinebutik många andra billiga delar i högsta kvalitet, t.ex. stötar, styrning, bromsskivor, bromsbelägg, blinkers och bakljus. Det lönar sig att jämföra våra priser med priserna av din verkstad.
Så upptäcker du fel med stötdämparen
Komponentens skick ska kontrolleras efter varje 20 000 km körsträcka. Inspektera komponenten först och om du upptäcker spår av oljor eller rost så ska du byta stötdämparen. Inspektera även däcken (det kanske finns spår av ojämnt slitage). Ofta så brukar du diagnostisera komponenten genom att svaja främre och bakre delarna på fordonet. När belastningen avlägsnas och fordonet svajar fler än en gång så finns det avvikelser i stötdämparnas drift och då behöver du genomföra en djupare inspektion vilket du bara kan göra med hjälp av experter vid en dedikerad servicestation.
Du måste diagnostisera stötdämparen ytterligare om du upptäcker följande symptom:
- ökad bromssträcka;
- försämrad styrbarhet;
- ovanliga ljud under körning;
- karossen svajar;
- försämrad komfort i kupén;
- ojämnt däckslitage och vid dålig tajming.
Orsaker bakom fel med stötdämparen
För det mesta så brukar oljetätningen och bussningen drabbas av fel i stötdämparen. Detta orsakas av deras låga kvalité och felaktiga användning. Mekaniska skador på stången och dess yta kan bero på felaktig installerad komponent. Det är därför du inte får använda dig av en pneumatisk mutterdragare för gängstrippning på stångens övre del. Dessutom kan inkorrekt installation leda till att komponenten blockeras, det vill säga, kolvstången deformeras och fastnar i styrdelen. Det krävs alltså att du följer strikta regler och använder dig av rätt verktyg om du vill installera denna komponent själv.
Under drift så utsätts stötdämparna för höga belastningar vilket gör att du ska underhålla dem i tid. Om du inte underhåller dammskydden i tid så riskerar stötdämparna att förlora sina tätningar vilket kommer att leda till nötningsslitage på grund av smuts och korrosion.
Så lagar du stötdämpare
Vid fel så ska du ta hjälp från en servicestation så att experterna kan hjälpa dig med att:
- byta tätningar, packningar, rostiga eller böjda stänger;
- avlägsna läckage;
- fixa kvävebrist i komponenten;
- byta vätskan;
- diagnostisera komponenten på en tvåstegsbänk;
- återställa stängerna med hjälp av beläggningar eller polymermaterial.
Så byter du stötdämpare
Vid normal drift så behöver du bara byta stötdämparna efter 3 eller 4 år men om du kör i mer aggressiva miljöer så ska du byta dem redan efter 40 000-50 000 km körning. Du undviker sladdningar med fordonet genom att byta stötdämparna samtidigt på samma axel. Du byter en stötdämpare med följande steg:
- avlägsna hjulet och bromsslangarna utan att koppla loss dem från bromsoken (annars måste du lufta bromsarna efteråt);
- lossa på övre fästelementen från fjäderstöttan;
- skruva loss de nedre muttrarna som håller fast komponenten;
- komprimera fjädern försiktigt och jämnt med borttagningsverktyg;
- installera den nya komponenten;
- följ ovanstående steg i omvänd ordning.
- kontrollera att fjädern är fri från sprickor.