Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil
Styrarmen är en del av suspensionen. Den fångar upp de horisontella krafterna som genereras speciellt vid kurvtagning, bromsning och styrning. Som en förbindelse mellan hjulet och karossen är den viktig för bilens säkerhet men den kan gå sönder på grund av smitt stål. På den yttre sidan finns det leder som möjliggör en flexibel anslutning. Till kroppen brukar användas såkallade Flanbloc silentblock eller lederna som är utrustade med en elastomer, medan på den sida av hjulet är i allmänhet används en enkel kulled.
Elastomer är ett modernt material med många fördelar. Det kan dock slitas ut med tiden. Om en styrarm måste bytas är vanligtvis elastomerdelarna orsaken. I sällsynta fall kan det också komma från ståldelarna genom korrosion till skador. Ett materialfel eller en olycka kan leda till en spricka eller någon annan defekt. I vilket fall som helst är omedelbara ersättning erforderligt, för att en bråkdel av en upphängningsarm kan få ödesdigra konsekvenser. Om bilen blir ohanterlig, ska det vara svårt att undvika en olycka. En reparation bör skjutas av någon anledning.
Det är inte svårt att ersätta styrarmen. Det är dock ett noggrant arbete som är mycket viktigt. När en dämpande vikt är närvarande, kan den skruvas loss från den gamla triangellänkar borttas och fästs till en ny. Detta angår också de flesta självlåsande skruvar. Detta bör också bytas under en reparation. Detta gäller även för befintliga platshållarna. Vår onlinekatalog innehåller många andra bildelar med deras hjälp du kan utföra sina reparationer på ett kostnadseffektivt sätt utan att kompromissa med kvaliteten. Vi erbjuder dig bromsbelägg, hjulnav, hjullager, cylindrarhjul, tändstift, distributör, bakljus, strålkastare, och många andra reservdelar till din bil.
Så upptäcker du en trasig separat länkarm
Du diagnostiserar komponenten genom att lyfta upp den med domkraft eller på en bilplattform. Börja med att avlägsna kulleden så att länkarmen inte faller ned. Kontrollera detta genom att svänga den vertikalt. I normalt skick så ska den fungera som en fjäder som återgår till sitt ursprungliga läge. Kika också på gummibussningarna — länkarmen ska inte kunna rotera inuti öglorna.
Du måste diagnostisera de separata länkarmarna om du stött på följande symptom:
Orsaker bakom fel med separat länkarm
Det vanligaste felet med komponenten är att den deformeras. Huvudorsaken bakom detta är att du kör över gupp väldigt fort med fordonet. Lågkvalitativa komponenter kommer då att ta mer stryk och således paja fortare.
Under fordonets drift så brukar gummibussningarna och kullederna i hjulupphängningen slitas ut naturligt vilket gör att länkarmens dimensioner minskas eller så går den sönder helt. Du förhindrar dessa fel genom att diagnostisera matchande upphängningskomponenter efter varje 50 000 km körsträcka.
Hjulupphängningar med länkarmar tillverkas i stål eller legeringar. Stålkomponenterna tenderar att drabbas av korrosion på grund av vatten som lägger sig på dem vid körning. För att hjulupphängningens mekanism ska hålla längre så ska du välja länkarmar i legeringar.
Så byter du ut en separat länkarm
Följ rekommendationerna nedanför att byta ut länkarmen själv: