Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil
Så upptäcker du fel på AC-systemets kompressorkoppling
En diagnos av denna del utförs i flera etapper. Som ett första steg, måste du kontrollera om kopplingen aktiveras när luftkonditioneringen är påslagen. Diagnos förfarandet är beroende på drivremmens längd.
Om ditt fordon använder en lång bälte för att driva extra enheter, följ följande instruktioner:
Om du har en kort remdrift installerad i bilen så går proceduren till på följande sätt:
Du behöver en multimeter för en mer omfattande diagnos. Med hjälp av den så ska du mäta motståndet mellan komponentens poler och kontrollera efter brott i komponentens lindning. Kontrollera sedan att ström kommer till delen genom att mäta spänningen mellan motsvarande poler på ström försörjningens kablar. Mät sedan avståndet mellan remskivan och tryckplattan. Det ska vara mellan 0,35-0,65 mm i snitt.
Om ditt värmeskydd inuti ditt fordon finns utanför spolhuset så ska du inspektera dess drift också. Koppla loss enheten från kopplingen och mät spänningen på dess poler.
Du kan behöva inspektera AC-systemets kompressorkoppling ytterligare om du stöter på följande symptom:
Orsaker bakom ett fel på AC-systemets kompressorkoppling
En av dem vanligaste felen med delen är slitage hos tryckplattan på grund av felaktigt inställt avstånd: om det är mindre än som krävs även med kompressorn avslagen så kommer plattan och remskivan att slitas ut. Plattan kan åka ur från sin plats i remskivan på grund av höga tryck i AC-systemet eller om kompressor lagret fastnar, vilket i sin tur också leder till att anordnings komponenterna snabbare slits ut.
Ökat gap mellan plattan och remskivan kan också orsakas av en lös fjäder. För långt avstånd försämrar elektromagnetens verkan på kopplings tryckplattan, vilket leder till att den sistnämnda förblir inaktiv när kompressorn slås på.
Vanligen brukar fel med kopplingen vara kopplat till fritt spel hos lagret på grund av att remskivans inre ytor börjar skava mot elektromagnetens hus. Delens temperatur stiger vilket leder till att isolerings lagrets yta smälter på magnet lindningen och att lindningen bränns sönder.
Förtida slitage i kopplingslagret beror på en förstörd dammskydds damask som gör att komponenterna utsätts för fukt och smuts. Temperaturen sjunker på grund av att vatten som tränger sig in i och lägger sig på den varma ytan vilket också är skadligt för lagret.
Så lagar du AC-systemets kompressor koppling
En reparation av denna del innebär i allmänhet att byta ut felaktiga komponenter: ett lager, en elektromagnet, eller en tryckplatta. Dessa arbeten, kan du om du har rätt utrustning, lätt att utföra själv. Vissa verkstäder erbjudr servicen att vira en ny spole till elektromagneten, i ett sådant fall, är en reparation endast möjlig att utföra med hjälp av specialister.
Så byter du ut AC-systemets kompressor koppling
Det är rekommenderat att du låter ett proffs byta ut komponenterna åt dig eftersom proceduren ibland kräver att kompressorn plockas ned och isär, samt att det tar lång tid att utföra arbetet. Men om du har erfarenheten som behövs och rätt uppsättning verktyg så kan du installera AC-systemets elektromagnetiska kompressorkoppling utan några större svårigheter. Stegen är som följer nedan: