
Förångare till bil
Förångare AC till
Förångare AC: användbar information
En förångare är den del av bilen var kylmediet förångas. Medan avdunstningsprocessen kyls luften ned avsevärt. I denna värmeväxling värms kylvätskan. Därför måste kylmediet sedan återkylas när det flöder genom kompressorn och kondensorn. Via kylkrets kommer det sedan tillbaka till förångaren. Det kan finnas små pölar under bilen, dessa ofta kommer från förångaren dess temperatur stiger när luftkonditionering är avstängd, så att kondens kan skapas. Men om kylmediet flyter, betyder det att det finns en läcka.
Om förångaren inte fungerar, kan luften inte kylas ordentligt. Om luftkonditioneringen inte fungerar bra eller kylar ovanligt långsamt kan en läcka vid förångaren vara ett möjligt problem. Innan du tar bort förångaren bör kylvätskan tömmas. Liksom i kylkretsen uppstår ett tryck på flera barer, skulle det leda till att kylvätska sprutas okontrollerbart genom området om den inte tömmades. Efter detta ka förångaren bytas ut lätt. Emellertid installeras förångaren ofta i trånga utrymmen, t.ex. bakom instrumentbrädan.
Eftersom kostnader för tömning och påfyllning av klimatanläggningen med en speciell fyllningsanordning är ganska höga, måste utbytet av förångaren tas över av en auktoriserad verkstad. Under alla omständigheter bör täthetskontroll testas innan en sådan instrumentpanelen är installerat. Vår bildelarwebbutik erbjuder mycket mer. Du kan köpa hos oss en kamaxel, en oljetemperaturgivare, en kopplingskabel, kylarslangar, en bränsletank, en bagagelucka, en bränslepump och andra reservdelar. Vårt sortiment omfattar många delar för bilmodeller från många olika bilmärken.
Så upptäcker du fel med luftkonditioneringens förångare (AC-förångare)
Komponentens externa skick hjälper dig att ta reda på om den är tjänstduglig eller inte. Flänsarna ska ej vara nedsmutsade, men vissa dammlager är okej. Dessutom måste dräneringsslangen diagnostiseras. Om förångaren fungerar korrekt så ska du se runt en liter kondenserat vatten frigöras varje timme i trevliga väderförhållanden.
Dräneringssystemet är rätt smalt i sin tjocklek (bara 1,5-2 mm) och brukar därför täppas igen. Systemet ska kontrolleras noga i fall luftfiltret är skadat.
Dessutom måste du mäta temperaturen i luften som kommer ut ur komponenten. Den ska vara mellan 8–12 ° C. Vid sådana temperaturer så fluktuerar kylvätskan med temperaturen 0-5 ° C.
Skadliga mikroorganismer kan frodas på förångarens flänsar. Det är en av dem farligaste problemen som kan uppstå med denna komponents drift. Vid otrevliga lukter eller andra tecken på fel i kupén så ska du vidta förebyggande åtgärder omedelbart: rengör förångaren och andra delar i AC-systemet och behandla dem med kemiska ämnen.
Förångaren har varit i drift i fem år i snitt. Inkorrekt drift med luftfiltret och olämpliga väderförhållanden kan minska komponentens livslängd rejält.
Du kan behöva diagnostisera förångaren om du upptäcker följande tecken på fel:
- hög luftfuktighet i kupén;
- fönstren immar igen under körning;
- dålig lukt i passagerarutrymmet när AC:n är påslagen;
- fläktens lufttemperatur går ej att styra.
Orsaker bakom fel med AC-förångaren
En av dem vanligaste felen med förångaren är korrosion som dyker upp på grund av nedsmutsat AC-system. Med tiden så leder det till att hål dyker upp vilket kräver att experter får kontrollera detta omedelbart. Förångarens inre ytor kan också försämras på grund av vatten eller fett som tränger sig in i AC-systemets rörledning. Överdrivet mycket damm kan leda till att dräneringsrören täpps igen vilket leder till signifikant försämrad kylning.
Enhetens tjänstduglighet beror på hur bra de olika komponenterna i AC-systemet fungerar. Exempelvis så kommer nedsmutsade kupéfilter leda till problem med värmeväxlarens processer vilket leder till skador på AC-systemets komponenter. Försämrade driftegenskaper hos förångaren ökar risken med för fukt och slitage i kompressorn vilket då även kan hamna i freonet vilket ökar risken för korrosion och nedsmutsning. Förångarens slangar kan frysa och spricka på grund av fel i expansionsventilen. Dessutom omvandlas inte tillräcklig mängd av kylvätska till gasform. Överdrivet tryck orsakas av freon som är i högre halt än vanligt vilket kan vara mycket förstörande för förångaren.
Så lagar och byter du ut AC-förångaren
Nedsmutsad dräneringskanal och fläns till förångaren är den vanligaste defekten som du kan laga. Särskilda kemiska ämnen används för att rengöra ytorna och dräneringen. Om delarna skadas mekaniskt så kan du inte rengöra dem. Då ska du montera ned hela mekanismen. Specialutrustning behövs vid arbete med freon under reparationsarbeten.