Tillbaka
Land
Tillbaka
Mina fordon
-
Reservdelar till din bil
Så upptäcker du en trasig vakuumpump till bromsservon
Du kan utföra en första prövning på din egen hand. Som ett första steg. kan du kontrollera om en delen är trycklös. Utför en noggrann okulär besiktning av komponentens yta. Olja spår. sprickor och andra mekaniska skador är ett tecken på ett fallerande. Se till att pumphuset är tillförlitligt stängt med ett lock.
För ytterligare undersökning måste du ta bort instrumentpanelen. och koppla ur pumpslangen från boostern. Starta motorn och låt den värmas upp. Stäng slangen med fingerspets. Om pumpen är i drift på rätt sätt. bör du känna ett sug. Om det inte finns något sug. måste du reparera eller ersätta komponenten.
Mer omfattande diagnostisering ska bara utföras av proffs på en verkstad med hjälp av en vakuummätare.
Du kan behöva kontrollera bromsservons vakuumpump mer ingående om du hittar följande symptom:
Orsaker bakom fel med vakuumpump till bromsservo
Den vanligaste orsaken till fel är avsaknaden av olja eller otillräcklig nivå. Detta innebär en snabb förslitning av pumpen och därmed en otillräcklig vakuum nivå i systemet. Dekomprimering kan också vara ett resultat av en fallerande packning.
Användningen av olja med dålig kvalitet kan också leda till fel. eftersom det kan orsaka en blockering av olja i insuget.
Reparation och byte av vakuumpumpen till bromsservon
Om det är en mindre skada. kan du köpa en reparationssats och reparera pumpen på din egen hand. Men innan du gör detta. är det värt att beräkna kostnaden.Om priset inte mycket högre med ny del. är mer mycket mer praktiskt att byta pump.
På vissa bilmodeller. är bromsens vakuumpump ansluten till generatorn. Då bör en restaurering anförtros personalen på en verkstad.
Att installera en ny del på egen hand är relativt svårt på grund av att den är svår att komma till att börja med. Motorn kan också fallera på grund av att delen har monterats felaktigt. Därför är det bäst att utföra utbytet. som sagt var. på närmaste verkstad.