Bromsvätska bil
Bromsolja till
Bromsolja: användbar information
Hur du förstår att det är dags att byta bromsvätskan
För att kontrollerar bromsvätskans effektivitet bör du konsultera specialister på en verkstad. De mäter dess kokpunkt och procentandelen vatten i dess komposition med hjälp av ett speciellt testverktyg.
Du kan behöva kontrollera bromsvätskekvalitén om du upptäcker följande symptom:
- otillräckligt motstånd från bromspedalen vid nedtryckning;
- försämrad broms effektivitet;
- bilen drar åt ena sidan;
- förändrad vätske färg.
Orsaker bakom varför bromsvätskan förlorar sina egenskaper
Bromsvätskan är verksam i höga temperaturer. Vid tidpunkten för bromsning hettas den upp till i genomsnitt 200°C, men klarar även högre temperaturer, från 205°C till 265°C. Eftersom vätskan är hygroskopisk, ökar småningom andelen vattnen i dess sammansättning avsevärt, vilket gör att den kokar mycket än vanligt. Detta resulterar luft läcker in och även komplett broms haveri. Ökningen av vattenmängden med så lite som 2-3% sänker kokpunkten med 30-50°C.
Förtida förlust av vätskans bromsegenskaper kan uppstå på grund av ett otillfredsställande skick på bromsslangarna . Gummislangar har en porös struktur. Om mikro porernas storlek ökar, till exempel på grund av inverkan av direkt solljus eller när mikrosprickor uppstår på grund av att halk-bekämpande kemikalier trängt in, kan slangarna inte längre bibehålla rätt täthet av systemet.
Ju mer vatten i bromsvätskan ju högre risk att enhetens komponenter korroderar. Deras slitprodukter bildar avlagringar på komponenternas interna ytor som får kolvarna och cylindrarna att fastna.
Vanligen så brukar bromsvätskan behöva bytas tidigare om den inte används enligt fordonets specifikationer eller din körstil. Produkter med högre kokpunkt används i sportbilar men deras tillsatser gör att deras risk för luft som kommer in ökar. Dessa vätskor lämpar sig inte för fordon utrustade med ABS-system.
I vissa fall så kan låg broms effektivitet orsakas av kombination av förbrukningsvaror med olika sammansättningar. Ingredienserna reagerar kemiskt med varandra vilket inte bara förstör vätskans prestanda utan som även förstör systemets tätningar och anslutande komponenter.
Så byter du bromsvätska
Att byta bromsvätskan i fordon utrustade med inbyggd ABS rekommenderas att det utförs av enbart experter. I andra fall så kan du fylla på bromssystemet själv. Samtidigt så är det mycket viktigt att inte blanda ihop luftnings mekanismerna som finns angivna i fordonets medföljande tekniska dokument. Följ denna procedur:
- placera fordonet på en ramp, domkraft eller liknande. Använd ytterligare domkraft för att stötta upp fordonets övriga sidor.
- Montera loss hjulen.
- Avlägsna smuts från ytorna på hjul cylinderns luftventiler
- Skruva loss expansionskärlets lock och fyll på till maxnivån.
- Anslut genomskinliga slangen till ventilens kontakt, och för ned dess andra ände i en behållare som delvis fylld med bromsvätska.
- Be en medhjälpare att trycka ned bromspedalen några gånger och hålla den i den positionen och skruva sedan loss luftventilen samtidigt.
- Kontrollera tankens vätskenivå: mängden vätska får inte vara lägre än minsta markeringen.
- Upprepa proceduren några gånger tills att vätskan är rengjord utan att bubblor kommer ut ur slangen.
- Koppla loss slangen, torka ventilen ren och installera dit ett nytt skyddslock.
- Upprepa proceduren med alla bromsmekanismer.