Handbromsbackar bil
Handbromsbelägg till
Handbromsbelägg: användbar information
Så identifierar du en trasig handbromsbackssats
Komponenterna brukar diagnostiseras omfattande när hela handbromsen kontrolleras för sin funktionsduglighet. Detta sker i flera steg. Först ställs fordonet på en lutning på 25°. Du kan använda dig av en bilramp eller en lastramp som är 1,25 m hög med en lutningslängd på 5 m. Förflytta sedan handbromsspaken 2-8 kuggar med spärrmekanismen beroende på fordonets märke och modell. Om elementen är OK så bör fordonet stå uppe länge på slänten.
Om du saknar en bilramp så kan du kontrollera direkt på marken ändå. Du gör detta genom att förflytta handbromsspaken 2-3 kuggar och sedan lyfta upp fordonets bakre del med domkraft. Om handbromsen fungerar som den ska så bör hjulet rotera med hjälp av signifikant ansträngning.
Du kontrollerar handbromsmekanismens effektivitet utan domkraft genom att dra i spaken tills det säger stopp. Lägg sedan i första växeln och släpp försiktigt på kopplingen. Motorn ska då stanna.
Om du upptäcker fel i mekanismen så ska du inspektera bromsbackarna visuellt och bedöma deras skadenivå. Du måste då avlägsna hjulet och plocka isär trumman. Ojämnt slitage, repor på ytan, lösa fästelement eller förskjutna friktionsbeläggningar är alla tecken på att du måste byta komponenterna.
Du kan behöva diagnostisera handbromsbackssatsen när du stöter på följande slags symptom:
- konstiga ljud hörs från bakre hjulupphängningen vid körning;
- längre rörelsebana för handbromsspaken vid användning;
- signifikant försämrad effektivitet i handbromsen.
Orsaker bakom fel med handbromsbackssats
Handbromsbackarna är utformade för att leva lika länge som fordonet så dessa byts ut mycket sällan. Vanligen behövs dem bytas när du bryter mot användningsreglerna för fordonet, som att köra med neddragen bromsspak, eller när du “sladdar kontrollerat” med fordonet vilket används vid driftning.
Ibland så felar komponenterna på grund av nödbromsen som när du använder dig av handbromsen för att stanna fordonet istället för vanliga bromsen. Ojämnt slitage på friktionsbeläggningarna kan orsakas av installationsfel.
Så byter du ut en handbromsbackssats
Dessa komponenter ska ej lagas utan alla trasiga komponenter ska bara bytas. Att installera nya komponenter är simpelt men tar lång tid. Om du inte har färdigheterna eller tiden som krävs för detta så ska du be specialister om hjälp.
Om du bestämmer dig för att byta komponenterna själv så ska du följa dessa instruktioner:
- Lyft upp bilen med domkraft, säkra fast den med hjulklossar.
- Frigör handbromsspaken.
- Avlägsna bakre hjul, bromsskiva eller bromstrumma, samt dess ok eller back.
- Plocka isär bromsbacksfjädern med ett särskilt verktyg.
- Börja med att avlägsna första och sen andra bromsbackslåsstiften. Vrid det 90° efter du har tryckt ned låsfjädern med en skiftnyckel.
- Koppla loss backarna och ta bort dem.
- Kontrollera justermutterns skick, smörj in dess stift och kontaktytorna med ett tunt lager smörjmedel.
- Smörj in justerskruven.
- Installera tillbaka allt i omvänd ordning nu.
Läs igenom fordonstillverkarens rekommendationer noga innan du påbörjar utbytet eftersom installationsproceduren kan skilja sig åt beroende på fordonstillverkaren och modellen ifråga.