Bromsbackar bil
Bromsbacksats till
Bromsbacksats: användbar information
Bromsbackar är en del av bromsmekanism. I trumbromsen är det hjulen som bromsar, medan bromsbacke trycker på roterande cylindern. Bromseffekt uppnås genom mekanisk friktion. I bilen kan parkeringsbromsen vara samtidigt blockbroms. Den är oberoende av färdbromsens mekanismen och är i första hand för fordonet upprätt. Om du kör med handbromsen, förhindrar bromsbackar att bilen gungar. Således kan bilen stannas också på en sluttning.
Bromsbackar slits ut med tiden. Men de hålls under en lång tid eftersom de inte har mycket spänning. Om parkeringsbromsen inte har önskad bromsverkan kan det betyda att bromsbackar är för trasiga. Man kan mäta bromsning exakt på bromsenprovbänk. Det går lättare att genomföra byte på lyften. Dessutom bör man ofta demontera hjullager, så är det bättre att anförtro detta arbete till en specialist. Bromsbackar bör bytas på axlarna. Vanligtvis räcker det att ställa endast bakaxeln på parkeringsbromsen.
Du kan också uppgradera bromsbackar. Det är möjligt, till exempel, för ägare av veteranbilar, deras reservdelar är ofta dyra. För en vanlig bil är situationen tvärtom, är det billigare och lättare att installera en ny del. Behöver du reparera någonting annat? Vi skulle vara glada att hjälpa dig med sök efter billiga men kvalitativa delar. Hos oss hittar du katalysator, bagagelucka, kondensor, amorteringrack, fönsterhiss och andra delar som du behöver för reparation.
Så identifierar du en trasig trumbromsbacksats
Du diagnostiserar trumbromsbackarna genom att lyfta upp fordonet med domkraft och ta bort hjulet. Sänk ledan handbromsspaken och ta bort bromstrumman. Slitagenivån på backarna bestäms av bromsbeläggningarnas tjocklek. Mät det utan att inkludera metallbasen, med hjälp av en linjal eller ett skjutmått. Det lägsta tillåtna värdet är cirka 1,5 mm. Exakta figuren finns angivet i fordonets medföljda tekniska manual.
Om du saknar erfarenheterna eller verktygen för att plocka isär trumbromsarna så ska du kontakta närmaste servicestation för att få komponenterna diagnostiserade. Bromsbackarna ska diagnostiseras efter varje 20 000-30 000 km körsträcka.
Du kan behöva diagnostisera trumbromsbacksatsen om du hittar följande kriterier:
- skrik, rivningar och vissel hörs under körning;
- det vajar vid hjulen vid inbromsning;
- ökad bromsvätskeförbrukning;
- ökad bromssträcka.
Orsaker bakom fel med en trumbromsbacksats
Under drift så utsätts trumbromsbackarna för tunga belastningar. Orsaken bakom för tidigt slitage är inoljade beläggningarna.
Livslängden hos komponenterna varierar mellan 100 000-150 000 km körsträcka och delvis på hur du kör med fordonet. Aggressiv körning, plötsliga och regelbundna inbromsningar på blöta vägar, och lågkvalitativa vägunderlag minskar livslängden hos komponenterna.
En annan viktig faktor är också materialkvalitén hos komponenterna. Lågkvalitativa backar slits ut och skadas snabbare och lättare.
Så byter du ut en trumbromsbacksats
Bromsbackarna är förbrukningsvaror i mekanismen så de ska inte försöka lagas eller återställas. Komponenterna ska bytas samtidigt på samma axel vid behov. Utbytet går till följande vis:
- Lyft upp fordonet med domkraft.
- Lås fast fordonets framhjul med stenar eller andra slags klossar.
- Frigör parkeringsbromsen.
- Skruva loss hjulmuttrarna och ta bort hjulet.
- Skruva loss bromstrummans fästelement och ta bort den.
- Lossa på handbromsvajern.
- Ta bort låsfjädrarna.
- Ta bort bromsbackarna.
- Installera dem nya komponenterna i omvänd ordning.
Om du upptäcker deformationer eller slitage på trumbromsarna vid byte så ska du även byta dessa med när du väl ändå håller på.