Bromstrumma bil
Bromstrummor till
Bromstrummor: användbar information
Bromstrumma är en del av bromssystemet som har en viktig funktion vid bromsning. Bromsverkan uppnås genom att omvandla kinetiska energin till värme som absorberas av bromstrumman. Det är en enkel mekanisk process, men den har särskilda krav för hållfasthet av bromstrummanmaterialet, eftersom den utsätts för höga mekaniska belastningar. I en trummbroms befinner sig bromsbelägg inuti trumman, men i andra typer av bromsar är det ute.
Överdriven uppvärmning som uppstår under bromsning kräver användningen av speciella legeringar som är mycket hållbara. Däremot kan försämringen inte undvikas, så varje gång du byter däck bör du inspektera bromstrumman på uppenbara tecken på slitage. Till exempel kan trumman vara skev. Om du kan se ett fel eller ett tecken på korrosion på ytan av trumman, bör du göra en mer grundlig inspektion. Tillverkare anger maximala diametern av bromstrumman. Dessa värden bör du inte bortse medan bedömningen av slitage. Dessutom kan bromstrumman skadas i olyckan.
Sliten bromstrumman eller trumma med uppenbara defekter måste byras omedelbart, eftersom risken för bromsfel är för stor. Utbyte av bromstrumma bör göras i servicecentrum. Reparation av bromssystem är viktig för bilens säkerhet och även ett litet misstag kan få allvarliga konsekvenser. Så gör det inte själv. Hos oss hittar du speglar, halsdukar, spoilers och vingar som du enkelt kan installera själv om du har lämplig teknisk kompetens. Vår webbutik garanterar utmärkt kvalitet och rimliga priser.
Fel på bromstrummor
- deformation;
- glapp mellan skor och trummor;
- trummans yta är sliten;
- deformationer på delar;
- slitage;
- synlig olja på delen;
- sprickor eller hack.
Tecken på felaktig bromstrumma
- bilen reagerar sämre;
- förlängd bromssträcka;
- vibrationer eller konstiga ljud vid inbromsning;
- ratten eller bromspedalen slår;
- bromsmärken vid bromsning;
- stort spel i bromspedalen.
Orsaker till fel på bromstrumman
- vid tidigare byte har felaktiga komponenter använts;
- aggressiv körstil;
- skadade eller slitna trumfjädrar,
- användning av reservdelar av låg kvalitet;
- körning på dåliga vägar;
- installation av olämpliga eller felaktiga delar;
- termisk påverkan.
Diagnostik
På en verkstad kan du få hjälp med diagnostik av bromssystemet. Det undersöks i en speciell anordning, där motståndet i vart och ett av hjulen vid bromsning kommer att gås igenom. Vi påminner om att den maximala indikator på trumdiametern inte bör vara större än 204,4 mm. Högre värden betyder att komponenten behöver bytas ut. Du kan också diagnostisera systemet själv genom att accelerera bilen till 70 kilometer i timmen på en plan och torr vägbana. Tryck sedan kraftigt på bromspedalen. Om bilen börjar sladda eller om du känner att pedalen eller hjulen vibrerar och hör ovanliga ljud, måste du direkt låta undersöka bromssystemet på en verkstad. Gör denna genomgång var 20000 kilometer, och rengör förebyggande var 10000 kilometer.
Reparation av bromstrumman
För att ta bort ytbeläggning som ökar bromssträckan och gör att bilen vibrerar, utförs boring av trumman. Lägg märke till att reparationsarbetet blir mycket billigare än att byta bromstrumma. På service tar man bort det översta lagret i en svarv och därmed får delen sitt ursprungliga tillstånd.
Byte av bromstrumman
Om du har upptäckt ett fel som inte kan repareras måste du byta ut komponenten. Det bästa är att ersätta bromstrumman på en verkstad där högprecisionskalibrering av bromssystemet också kan göras.