ABS-givare bil
ABS-sensor till
ABS-sensor: användbar information
Många bilar har ABS (antiblockeringssystem), som förhindrar att hjulen låser sig när man bromsar. Tack vare det förblir fordonet kontrollerbar även med full bromsning på halt väglag. ABS-systemet är särskilt användbart på våta vägar. Problemen kan uppstå när man bromsar på mjukt eller löst underlag för att ABS verkar inte lika bra på det. Därför är det möjligt att avstänga ABS. ABS fungerar bara med en speciell sensor som detekterar rörelse av hjulen. Dessa uppgifter är nödvändiga för att förebygga hjullåsning.
Strängt taget är sensorn ABS en hjulvarvfartmätare som mätar mycket noggrant. Äldre bilar ar vanligtvis passiva induktiva mätare. Moderna bilar är utrustade med aktiva mickar. Många bilar har en enkel spindel på hjulnavet och mätare är placerad på ändytan av den. ABS-sensorer monteras vanligtvis på bakaxeln. När du köper ett ABS, se till att du väljer rätt modell. Många producenter förbättrade sina ABS-modeller under tiden.
För en lekman är det svårt att fatta om ABS-sensor fungerar. Anledningen till att ABS inte fungerar kan vara någon annan sak. I bicentrum kan du få veta om det är nödvändigt att installera en ny sensor. Installation innebär faktiskt inga svårigheter. I vår webbutik kan du hitta andra högkvalitativa delar till din bil, till exempel en förrätt, bromsar, fönsterhissar, vingar, lager eller spjäller. Att beställa varor på nätet är ett mycket enkelt och oftast det billigaste alternativet. Du bör alltså titta på vår webbutik innan du köper.
Felaktig ABS-sensor (ESP sensor)
- Sensorerna fungerar inte;
- Kontakterna är stängda eller oxiderade;
- Sensorerna har blivit skadade av slag;
- Trasiga ledningar.
Tecken på felaktiga ABS-sensorer (ESP sensorer)
- Hjulspinn när bilen startas plötsligt, eller hjulspinn under nödbromsning;
- ABS och ESP tänds på instrumentbrädan;
- Ökad bränsleförbrukning;
- Motorn tappar kraft;
- Ökad stoppsträcka på hala vägar.
Orsaker till felaktiga ABS-sensorer (ESP sensorer)
- Delar är felaktigt tillkopplade;
- Sensorer är skadade;
- Brända säkringar;
- Bilen är svårstartad;
- Bromssystemet är trasigt;
- Bilen bromsar av sig självt vid höga hastigheter.
Diagnostik
För att kontrollera om ABS-sensorn (ESP sensor) fungerar korrekt, behövs ett oscilloskop och en multimeter. Motståndet mellan sensorkontakten måste vara mellan 1-1,5 kOm. Om avläsningen överskrider de tillåtna värdena, kontrollera säkringar och ledningar. Mjukvaran gör också en grundlig diagnos eftersom ett elektroniskt fel kan leda till mekaniska fel.
För att styra systemet kan du ersätta sensorerna med sensorer som fungerar 100% korrekt. Om test sensorerna också visar på fel, kontrollera systemet som är kopplat till sensorerna. Om du använder icke-originaldelar kan det vara bristfälliga kontaktanslutningar som orsakar felet.
När du gör det första testet, kontrollera så att bromsmekanismerna fungerar korrekt. För att definiera huruvida TCS (Traction Control System) och ABS-system (låsningsfria bromssystem) fungerar effektivt, behöver du en specialställning till bilen.
Reparation och byte av ABS-sensorerna (ESP sensorer)
Innan du gör en reparation, bör du ta reda på orsaken till skadan. Därför behövs en fullständig utvärdering. Om mikrokomponenterna är skadade de måste bytas ut. Men denna service utförs sällan även vid de stora verkstäderna.
Om ett fordon plötsligt stannar vid en hastighet på över 100 km / t, är det på grund av att sensorns inställningar inte fungerar på grund av överbelastning. I sådana fall ska de individuella delarna justeras och kontrolleras. Det rekommenderas att du gör dessa byten på en verkstad.