
Hjulcylinder bil
Hjulbromscylinder till
Hjulbromscylinder: användbar information
Hjulet är en viktig del av bromssystemet. Inuti befinner sig huvudcylindern. När bromspedalen manövreras av föraren, rör sig huvudcylindern och pressar bromsvätska till bromsledningen. Detta transporterar fluiden till slavcylindern som ligger på bromsoket. I personbilar används bara hjular med två kolvar. Som ett resultat kommer bromssystemet att fungera även om en cylinder går sönder.
I ett hjul ackumuleras över tiden alla ämnen som inte hör hemma i bromssystemet. Den innehåller vatten och rost. Den bildar en oattraktiv blandning som har en mycket obehaglig effekt. De fina partiklarna av rost fungerar som ett slipmedel och ständigt förflyttas av kolven på insidan av hjulets cylindern. Därför är det viktigt att följa tillverkarens anvisningar för intervaller av bromsvätskebehållares byte. Om bromsen läcker, troligen är förseglingen bruten. När du tar bort hjulet, ska cylindern kontrolleras noga. I fallet av mycket slitage är det klokt att installera en ny del. En kostsam reparation av cylindern är bara värt om det inte finns någon reservdel tillgänglig eller det priset som du ser är högt.
Eftersom hjulet är en del av bromssystemet, kan även en amatör med rätt kunskaper och den erfarenhet som krävs för utbyte utföra det. I grund och botten är det dock bättre att lämna arbetet till säkerhetsrelaterade system som en auktoriserad verkstad. På vår hemsida hittar du också en lastutrymme, kylarslangar, en lamell, en bränslepump, en vevaxellagerskålen, en styrgruppfilter och många andra delar som du kan behöva för din bil. Att besöka vår butik är också mycket bekvämare än att gå till en butik.
Fel på hjulbromscylindern
- ytdefekter på cylinderlager;
- sprickor på kolvarna;
- kolvtätningen är sliten;
- stämpel har slitna koppar och skador;
- kolven slakar när den dras tillbaka;
- kolven har fastnat.
Tecken på bromscylinder fel
- stort spel i pedalen;
- rost;
- förlängning av bromssträckan;
- bilen sladdar i kurvor eller vid bromsning,
- ökning av pedalens styvhet;
- bromspedalen hänger sig;
- bromsvätskeläckage.
Orsaker till fel på hjulbromscylindern
- kompensation av blockering i hålet;
- Brist på bromsvätska;
- delar av låg kvalitet;
- användning av fel leverantörer;
- vatten i eller blandningar av bromsvätska;
- slitage av komponenter;
- felaktig användning av bromsarna;
- uppskjutet underhåll av bromssystemets delar;
- handhavandefel;
- aggressiv körstil;
- sent byte av bromsvätska.
Diagnostik
Du bör utföra kontroll av hjulbromscylindern varje månad. I vissa fall räcker det med visuell inspektion. Men du måste se till att det inte finns några tecken på fel. Exempelvis kan pedalrörelsen förändras. Diagnostisera bromssystemet var 30 000 kilometer på verkstad.
Reparation och byte av bromscylindern
Denna del kan bara repareras om det finns sprickor eller andra skador på tätningar och packningar. Vi påminner om att du bör byta ut alla gummidelar på enheten vid varje inspektion. Du bör:
- dränera bromsvätskan;
- koppla bort cylindern;
- utföra rengöring.
Om det finns fel på ventiler och cylinderns lageryta, är det nödvändigt att byta ut hela enheten.
Vi påminner om att det är ganska enkelt att demontera en hjulbromscylindern. Gör enligt följande:
- Parkera bilen lägsta växeln;
- Fixera framhjulen;
- demontera ett hjul;
- Ta bort smuts från cylindern och broms;
- skruva loss muttern som håller fast slangen och cylindern;
- Koppla loss bromsslangen från cylindern;
- täpp till hål (t.ex. lock från luftningsventil);
- stänga av ankaret som håller cylindern;
- ta bort cylindern från bromsplattan.
Viktigt! Glöm inte att pumpa bromssystemet.