
Urtrampningslager till bil
Koppling urtrampningslager till
Koppling urtrampningslager: användbar information
Denna detalj behövs i kopplingen. Om föraren trycker på kopplingspedalen, sätter urtrampningslagret igång och minskar ansträngningen på axeln av vaxellåda. Det minskar alltså belastningen på kopplingen och det resulterar i att fordonshastigheten minskas. Denna åtgärd kommer att återföras när föraren släpper upp kopplingspedalen. Sen återgår urtrampningslager till sitt ursprungliga läge, och axeln börjar röra sig igen.
Det är mycket lätt att förstå att urtrampningslager gick sönder. Det hörs ett larm när föraren inte trycker på kopplingspedalen. Om larmet reduceras eller försvinner, kan du fastställa att urtrampningslagret inte fungerar. Vid frikoppling trycker urtrampningslager på skivvåren och därmed skadar enskilda delar, därför reduceras ljudnivån . Du behöver dock inte oroa dig om detta händer. Så länge som kopplingen fungerar behöver du inte byta den.
Naturligtvis är det lämpligt att byra urtrampningslagret om det har synliga defekter. Urtrampningslagret bör bytas ut när det inte längre fungerar nog bra. Om urtrampningslagret är skadat kan en del av kopplingen också brytas.Då bör du ersätta skivvåren, tryckplatta och lamell. I vår webbutik kan du köpa dessa delar till ett rimligt pris. Om du letar efter bromsskivor, bromsbelägg, stänkskärm, primära axlar eller oljefilter till din bil, kontakta oss. Här får du ursprungliga reservdelar till bilar till konkurrenskraftiga priser.
Så upptäcker du fel med kopplingens urtrampningslager
Konstiga ljud som hörs från kopplingen har olika anledningar. Ljuden kan tyda på fel med kopplingens urtrampningslager, och fel med växellådan. För att veta vilken komponent som ska lagas eller bytas så ska du trycka ned kopplingen och lyssna noga. Om oljudet försvinner så kan det tyda på problem med växellådan. Om oljudet blir högre så ligger problemet i lagret.
Du bör diagnostisera kopplingens urtrampningslager om du stöter på följande slags symptom:
- konstiga ljud när motorn körs med kopplingen ilagd (särskilt när det är varmt utomhus);
- kopplingen slirar;
- motorn överhettas ofta;
- det luktar bränt;
- ryckningar.
Orsaker bakom fel med kopplingens urtrampningslager
Den vanligaste orsaken bakom mekaniska skador på komponenten är ojämna belastningar på grund av att du trycker ned kopplingen med växeln ilagd. Detta är helt förbjudet att göra på grund av att du då bryter mot komponentens driftregler.
Plötsliga starter och inbromsningar, och körning över hål och gropar kan leda till deformationer och skador på komponenten.
Komponenten kan slitas ut i förtid på grund av smuts och fukt som tränger sig in i växellådan underifrån. Då spolas smörjmedel ut från lagret och dess funktionsduglighet försvinner. Lågkvalitativa komponenter går då snabbt sönder.
Så byter du ut kopplingens urtrampningslager
Livslängden för kopplingens urtrampningslager är 150 000 km körsträcka. Vid mer extrema belastningar så kan du behöva byta den redan efter 50 000 km körsträcka. Om komponentens olika delar är skadade (går ej att laga), eller om det är slut på komponentens livslängd, så ska du byta ut den. Kom ihåg att följa instruktionerna noga, här är dem nedan:
- plocka loss växellådan;
- koppla loss kopplingen från hållarens ändar;
- koppla loss hållaren från kopplingen;
- böj på bladen, avlägsna kopplingen, och lagret från bussningen;
- avlägsna batteriet från kopplingen;
- inspektera den nya komponenten noga efter potentiella glapp, och se till att den kan rotera fritt;
- installera det nya lagret genom att rikta den inre ringen åt sidan;
- säkra fast komponenten i denna position med hållaren;
- smörja in bussningen.