
Huvudkopplingscylinder för bil
Kopplingscylinder till
Kopplingscylinder: användbar information
En huvudcylinder är en del av hydrauliska systemet. Den hänvisar till den kraft som överförs via en hydraulisk ledning till slavcylindern. Denna enkla hydrauliska principen används för att realisera en kraftöverföring. Huvudcylindern är mindre än slavcylindern, så att hjälpkraftsläget utförs vid sändningen. Huvudcylinder i bilen befinner sig i kopplingen. Eftersom kopplingen är ett komplext system, är det inte alltid lätt att hitta orsaken till ett problem med kopplingen.
Om det blir svårt att styra växelspaken eller du kan höra konstiga ljud medan koppling kan det betyda att huvudcylinder tjänade ut. Men det måsta provas ordentligt innan delen byts. Vanligtvis utförs byte av mekaniker i verkstäder i sådana fall och inte av amatörer för att ett litet fel kan leda till större problem med hela bilen. Dessutom är byte av huvudcylinder dyrt för att hela hydrauliska systemet måste ersättas.
Medan ersättning kan uppstå ett rent praktiskt problem: fungerande motor stör huvudcylinder. Även för experter är utbytet en utmanande uppgift som kräver full uppmärksamhet. När du upptäcker problem med huvudcylinder bör du omedelbart kontakta ett servicecentrum. Annars kan skadan bli betydligt större. Vår webbutik innehåller en mängd andra högkvalitativa reservdelar. Hos oss hittar du bland annat en lamell, en kopplingkabel, ett bromsbelägg, en slavcylinder, en tändstift, en spegel, en blinkande ljus och många andra delar.
Så upptäcker du fel med kopplingshuvudcylindern
Börja med att inspektera delen efter läckagespår. Om du hittar sådana så har systemet förlorat sin täthet. Om pedalen känns för mjuk, så har luft troligen trängt sig in i systemet. Du fixar detta fel genom att lufta hela systemet med hjälp av en stegvis procedur. Om detta inte hjälper s så måste cylindern lagas mer ingående. Vid konstiga bullerljud när kuggarna vrids och växelspaken vibrerar så ska du ta hjälp från en servicestation för mer ingående diagnostisering. Vätskenivån ska kontrolleras regelbundet. Låg vätskenivå innebär läckage. Då ska du byta ut kolven och locken.
Kopplingshuvudcylindern måste diagnostiseras om du hittar följande symptom:
- det går inte att lägga i kopplingen helt;
- ostabil drift med kopplingen och ryckningar med den;
- ökad bränsleförbrukning;
- fel med kopplingspedalen;
- huvudcylindern fastnar när vid nedtryckning;
- konstiga ljud hörs när du lägger i och ur kopplingen;
- vätskeläckage under systemets olika delar;
- bränd lukt;
- kopplingen läggs inte ur helt.
Orsaker bakom fel med kopplingshuvudcylinder
Det vanligaste felet hos kopplingshuvudcylindern är tryckförlust. Detta kan orsakas av slitage, skador, eller inkorrekt installation av anslutningsslangarna och oljetätningsringarna.
Vid slutet på komponentens livslängd så måste dess fjädrar bytas ut i de flesta fallen. Kolvarna slits ut och kan skadas på grund intensiva mekaniska påverkningar.
Orsaker bakom för tidigt utslitna kopplingshuvudcylindrar är lågkvalitativa delar och att du ignorerar schemalagda underhåll för delen. Komponentens livslängd beror även på din körstil och hur du väl du följer driftreglerna för fordonets olika system och enheter.
Så byter du ut kopplingshuvudcylindern
Att byta ut komponenten kräver att du pumpar ut bromsvätskan ur kopplingens vätskebehållare. Sedan kopplar du loss gummiremmen som håller fast expansionskärlet till fordonets karosseri. Var försiktig när du avlägsnar tanken eftersom den innehåller bromsvätska. Sedan skruvar du loss muttern som håller fast rörledningen till cylindern. Nästa steg är att flytta rörledningen åt sidan genom att lossa på klämman och plocka loss den från cylindern. Skruva också loss muttrarna som håller fast cylindern till bilens karosseri. Nu kan du avlägsna den gamla cylindern och installera dit den nya. Montera ihop allt sedan i omvänd ordning.