Tryckplatta bil
Tryckplatta koppling till
Tryckplatta koppling: användbar information
En tryckplatta är en del av kopplingen. På tryckplattan överförs momenten till plattan. Därifrån går den till ingående axeln i en sändning. Målet är att göra allt möjligt att koppla växling och acceleration. På tryckplattan finns det en tallriksfjäder som pressas spaken och kopplingen av axiallagret på svänghjulet så att en positiv anslutning uppstår. Om trycket är för lågt glider kopplingen.
Kopplingshandtaget drivs till exempel med drivkopplingen styrkabeln till kopplingspedalen. Om pedalen inte är nedtryckt, glider kopplingen. Det finns således inte bara ett obehagligt ljud, detta ökar också risken för friktionslitage. Om kopplingen inte fungerar kan det också vara en tryckplatta. Eftersom kostnaderna för reparationer är ofta dyrare än själva delarna bör du se till att ersätta tryckplattan på gamla bil även om felet inte upptäcks direkt.
För att byta kopplingstryckplattan behöver du demontera kopplingen. Denna uppgift är för komplex för de flesta amatörmekaniker. Alltså det är klokt att anförtro arbetet till en verkstad. De som vågar demontera kopplingen måste ha erfarenhet och kunskap. Om du letar efter parkeringsensorer, svängande stöd, syresensor, slangar, kylvatten, bagageluckan, en fläkt för inre eller andra delar till din bil, kommer vår webbutik att hjälpa dig. Bläddra i vår delkatalog eller använd vår praktiska sökning.
Så upptäcker du fel med kopplingens urtrampningslager
Konstiga ljud som hörs från kopplingen har olika anledningar. Ljuden kan tyda på fel med kopplingens urtrampningslager, och fel med växellådan. För att veta vilken komponent som ska lagas eller bytas så ska du trycka ned kopplingen och lyssna noga. Om oljudet försvinner så kan det tyda på problem med växellådan. Om oljudet blir högre så ligger problemet i lagret.
Du bör diagnostisera kopplingens urtrampningslager om du stöter på följande slags symptom:
- konstiga ljud när motorn körs med kopplingen ilagd (särskilt när det är varmt utomhus);
- kopplingen slirar;
- motorn överhettas ofta;
- det luktar bränt;
- ryckningar.
Orsaker bakom fel med kopplingens urtrampningslager
Den vanligaste orsaken bakom mekaniska skador på komponenten är ojämna belastningar på grund av att du trycker ned kopplingen med växeln ilagd. Detta är helt förbjudet att göra på grund av att du då bryter mot komponentens driftregler.
Plötsliga starter och inbromsningar, och körning över hål och gropar kan leda till deformationer och skador på komponenten.
Komponenten kan slitas ut i förtid på grund av smuts och fukt som tränger sig in i växellådan underifrån. Då spolas smörjmedel ut från lagret och dess funktionsduglighet försvinner. Lågkvalitativa komponenter går då snabbt sönder.
Så byter du ut kopplingens urtrampningslager
Livslängden för kopplingens urtrampningslager är 150 000 km körsträcka. Vid mer extrema belastningar så kan du behöva byta den redan efter 50 000 km körsträcka. Om komponentens olika delar är skadade (går ej att laga), eller om det är slut på komponentens livslängd, så ska du byta ut den. Kom ihåg att följa instruktionerna noga, här är dem nedan:
- plocka loss växellådan;
- koppla loss kopplingen från hållarens ändar;
- koppla loss hållaren från kopplingen;
- böj på bladen, avlägsna kopplingen, och lagret från bussningen;
- avlägsna batteriet från kopplingen;
- inspektera den nya komponenten noga efter potentiella glapp, och se till att den kan rotera fritt;
- installera det nya lagret genom att rikta den inre ringen åt sidan;
- säkra fast komponenten i denna position med hållaren;
- smörja in bussningen.