
Koppling lamell till bil
Kopplingslamellen till
Kopplingslamellen: användbar information
En kopplingslamell förbinder tryckplattan med motorn. Kopplingslamell är ansvarig för god kraftöverföring och krävs för varje kopplingsdrift. När kopplingspedalen inte är nedtryckt, då finns det en överföring av drivkraften. Vid tillbakadragandet uppstår en lättnad av kopplingsskiva och så att tryckplattan stoppas. Emellertid är det även möjligt att kopplingslamellen avkopplas delvist. Detta bör dock ske endast under en kort tid medan in-och urkoppling för att undvika skador.
Varje förare känner till ljudet som orsakas av en slirkoppling. När kopplingspedalen trycks endast obetydligt, så fungerar kopplingslamellen inte. Då kan optimal kraftöverföring inte uppnås. Dessutom leder en slirande koppling till ökad förslitning. Därför bör förarna använda kopplingen snabbt och sedan ta bort foten från kopplingspedalen. På detta sätt kan du skydda kopplingslamellen. De flesta skador av koppling har något att göra med kopplingslamell. Det första tecknet är en felaktig koppling. Om kursen inte kan införas lätt, är det ofta ett tecken på en trasig kopplingsskiva.
Den moderna SAC-kopplingen håller längre och den kan inte slitas ut. Om kopplingsskivan bör ersättas, måste den demonteras först. Detta är en utmaning som bäst görs av en auktoriserad verkstad. Amatörer bör se till att skruvarna dras åt jämnt för att undvika vridning. I vår webbshop kan du hitta en ny kopplingslamell. Hos oss kan du också hitta många reservdelar för alla märken. Hos oss får du t.ex. bromsskivor, bromsbelägg, horn, ABS-sensorer, startmotorer, speglar, blinkers, bakljus, drivaxlar och bränslepumpar.
Så upptäcker du fel hos kopplingsskivan
Diagnostiseringen kan utföras med ett skjutmått. Denna enhet kan mäta komponentens tjocklek mycket exakt. Du behöver inte avlägsna kopplingen för att kunna mäta komponenten. Du behöver mätmåttet, en bilramp och en manuell som berättar för dig var enheten måste fästas fast på kopplingscylindern.
Du kan behöva diagnostisera kopplingsskivan ytterligare om du hittar följande symptom:
- a embraiagem patina;
- sons estranhos ao engrenar as velocidades;
- a embraiagem não pode ser desengrenada;
- vibrações e solavancos ao engrenar a embraiagem;
- o pedal não volta à sua posição inicial;
- o mecanismo da embraiagem está encravado;
- as mudanças não podem ser engrenadas.
Orsaker bakom fel med kopplingsskivan
Kopplingsskivan är en förbrukningsvara som ska bytas ut efter varje 80 000-100 000 km körsträcka. Men det finns några andra orsaker som kan leda till att du måste byta ut den innan. Det vanligaste skälet är en aktiv körstil. Exempelvis skarpa starter från viloläge när motorns svänghjul roterar vid ökade hastigheter kan orsaka intensiv nötning och överhettning hos friktionsbeläggningarna. Sistnämnda är mycket farligt om bilen är utrustad med lågkvalitativa komponenter: på grund av påverkan från höga temperaturer så kan repor och grader bildas på friktionsbeläggningarnas ytor. Samma följder kan också inträffa om du kör på lågkvalitativa vägar eller på andra terränger än vanliga vägar vilket leder till höga belastningar på kopplingsskivan, såväl som när du måste köra ut ur djupa pölar eller lera eller när du har fastnat i en grop.
Ibland så kan felet med denna komponent bero på nedsmutsade friktionsbeläggningar med olja. Vanligen orsakas detta av lågkvalitativa tätningar mellan motorns komponenter eller växellådans, för mycket fett på växellådans ingående axel eller på vevaxellagren, eller förlorad täthet i hydrauliska driften. En koppling ur position brukar bero på utslitna kopplingsfjädrar som på grund av att ha förlorat sin styvhet leder till att kopplingsskivan inte kan tryckas ned med tillräcklig kraft.
För tidigt fel med komponenten kan också orsakas av felaktigt justerat fritt spel för pedalen. Om det är för stort så förblir skivan i kontakt med svänghjulet även när du har tryckt ned pedalen helt vilket ökar slitaget på skivan.
Så lagar och byter du ut kopplingsskivan
Vissa fel med kopplingsskivan kan ibland fixas med reparationer. Om kopplingen glider ur position på grund av oljiga friktionsbeläggningar så kan du rengöra dem. Beroende på hur stora skadorna är så kan du bara byta ut individuella komponenter. Kopplingsskivan lagas bäst vid en servicestation. Men i de flesta fallen så måste du byta ut hela komponenten.