Koppling för bil
Reservdelar för Koppling
Koppling till
Så upptäcker du en trasig koppling
Kopplingen diagnostiseras i två steg. Först testas systemet med motorn avstängd. Tryck flera gånger på pedalen och kontrollera hur smidigt detta går och lyssna efter ljud. Konstiga ljud såsom tjut eller slag tyder på fel. Sedan ska du också mäta hur pedalens arbetsslag fungerar. Det optimala värdet är mellan 130-150 mm beroende på fordonsmodellen ifråga. Exakta värden finner du i fordonets medföljda tekniska manual.
Nästa steg är att du kontrollerar medan fordonet går i tomgång. Lägg i backen och lyssna. Konstiga ljud som tuggande eller sprickljud tyder på skadade slavskivor eller skador på kopplingens tryckplatta. Om det inte går att lägga i backen så betyder det att systemets komponenter är riktigt skadade eller utslitna, som då måste lagas.
Kontrollera mekanismen under körning. Du kan behöva diagnostisera kopplingen om du stöter på följande symptom:
- starka vibrationer;
- ryckningar under drift;
- kopplingen läggs inte ur eller i helt och hållet;
- konstiga ljud.
Orsaker bakom fel med kopplingen
Den vanligaste orsaken bakom en för tidigt utsliten mekanism är att du inte följer driftreglerna för fordonet och kanske börjar starta vid höga motorvarvtal eller håller nere kopplingen medan du kör. Vanligen brukar lågkvalitativa komponenter eller komponenter som använts längre än sin rekommenderade livslängd gå sönder lättare då.
Ofta så orsakas fel med kopplingen av fel i själva dess mekanism. Mekanisk aktivering tenderar att skadas såsom kabelbrott, delar som fastnar eller förlängs, samt skador på spaken. Hydrauliska ställdon kännetecknas av fel som igentäppning och arbetsvätskeläckage på grund av skador på tätningselementen. Oljor på slavskivans beläggning beror på för mycket olja från transmissionens huvudaxel eller vevaxellagret samt skador på oljetätningarna i motorn och transmissionen.
Dessutom kan kopplingens effektivitet påverkas av hur kvalitativ och hur god i tid du är med dess underhåll. Inkorrekt justerade individuella komponenter i detta system har allvarliga följder såsom att förlora kontrollen över fordonet helt och hållet.
Så lagar och byter du kopplingen
Komponenten ska bara lagas och bytas vid en servicestation. Du byter ut kopplingen på följande vis:
- plocka isär växellådan;
- för in dornen i hålet i slavskivans nav;
- ta av höljet, tryckplattan och slavskivorna;
- kontrollera efter sprickor på slavskivan;
- inspektera friktionsbeläggningen (om avståndet mellan nitarnas huvuden är 0,02 mm så ska du byta slavskivan;
- kontrollera slavskivans glapp (den får inte överskrida 0,5 mm och den får inte ha snedvridits;
- kontrollera svänghjulet och tryckplattan (byt ut vid behov);
- byt ut höljet och skivan om nitfogarna har lossnat eller om kompressorfjäderns stödringar har skadats;
- kontrollera tryckskivans rörelser längs axelsplines innan utbytet (om dem inte kan röra sig fritt så ska du byta eller laga komponenten);
- installera en mittendorn i skivans splines;
- installera kopplingen på svänghjulets 3 mittstift och fäst fast komponenten på plats.