
Slavcylinder koppling till bil
Kopplingsslavcylinder till
Kopplingsslavcylinder: användbar information
Så upptäcker du fel på kopplingsslavcylinder
Fel på kopplingens slavcylindern är ofta lätta att upptäcka: det räcker med att lyfta upp bilen, starta motorn, och be om hjälp från någon att trycka ned kopplingen så mycket som det går för att kontrollera enheten. Sprickor på huset, snedvridningar eller korrosion, vätskeläckage från dammkåporna eller tätningarna tyder på att delen måste lagas eller bytas.
För mer omfattande diagnostiseringen så ska du plocka isär komponenten och undersöka den. Om cylinderns slitage är för högt så måste du byta hela anordningen.
Du kan behöva inspektera kopplingens slavcylindern mer ingående om du finner följande symptom:
- kopplingspedalens fria spel har ökats;
- vätskenivån i expansionstanken har minskat;
- vätskespår syns på delens ytor;
- pedalen återgår inte till sin startposition;
- bilen rör sig ryckigt;
- försämrad dynamik i fordonet
- det är svårare att växla;
- bränd lukt känns inne i kupén
Orsaker bakom ett fel på en kopplings slavcylinder
En av de vanligaste orsakerna till slavcylinder läckage är slitage av tätningskopparna, resultatet är att inget tryck skapas i enhetens kammare när du trampar ned pedalen. Förtida förstörelse av gummidelarna är ofta orsakade av låg kvalitet eller undermåliga bromsvätskor, eller ett försummat ersättningsintervall av vätskan.
Dammskydds kåpan kan brista på grund av påverkan från fukt, smuts eller kemikalier från vägar. Detta leder till att cylinderns täthet förloras och förorenas vilket i sin tur kan leda till att luft tränger sig in i kopplingens driftsystem.
Mekaniska skador på huset kan bero på stenar eller andra främmande objekt som slår i det vid körning.
Så lagar du kopplings slavcylindern
Vanligen kan delen lagas. Du behöver en särskild reparationssats för detta för att byta ut dem trasiga delarna. Du monterar ned enheten med hjälp av följande instruktioner:
- Demontera delen.
- Sätt den i ett skruvstäd.
- Skruva loss luftningsventilen.
- Använd en skruvmejsel för att komma åt skyddskåpan och ta bort den ihop med tryckstången.
- Dra ut kolven ur cylindern genom att glida den åt sidan med en tunn skruvmejsel.
- Avlägsna låsringen från kolven, sedan fjädern och brickan, samt tätningsringarna, genom att försiktigt dra ut dem med en skruvmejsel.
- Rengör delen inuti från smuts och avlagringar, rengör hålen i dess hölje och luftventilen.
- Byt ut skadade komponenter (fjäder, tätningsringar, dammkåpa).
- Spola igenom de tillbaka installerade delarna i bromsvätska.
- Montera cylindern i omvänd ordning för att avsluta proceduren.
Så byter du kopplings slavcylindern
Om anordningen har slitits ut för mycket så måste du installera en ny cylinder. Du byter delen på följande vis med följande steg:
- Lossa på hydraul slangen.
- Avlägsna låsfjädern.
- Dra ut sax sprinten ur tryckstångens hål.
- Skruva loss enhetens fästelement från transmissionens hus
- Koppla loss slangänden.
- Plocka isär cylindern.
- Dränera kopplingens driftsystem.
- Installera den nya delen.
- Lufta det hydrauliska drift systemet.