Krängningshämmare bil
Krängningshämmare till
Krängningshämmare: användbar information
Stabilisatorn är en del av chassit. Den består i den enklaste utföringsformen av en formad metallstång, som är placerad längs axeln. Stabilisatorn säkerställer att lasten förändras mellan de två motsatta hjulen och överförs bättre. Eftersom i moderna bilar är oberoende fjädring tillgänglig, måste en balans skapas så att fordonet befinner sig i kurvtagning i en relativt horisontellt läge. Den avgörande parametern för en suspensionsstabilisator är hårdheten som är olika beroende på modell.
Det finns stabilisatorer deras hårdheten kan justeras. Hårdheten justeras med en elektrisk motor eller ett hydrauliskt styrsystem. På detta sätt är det möjligt att justera chassit till rådande förhållanden. Denna teknik används främst i specialfordon. De flesta av skadorna som inträffar i stabilisatorer påverkar kopplingselementen. Om de lossnar, t.ex. genom korrosion eller mekaniska stötar så fungerar inte suspensionsstabilisator inte korrekt. Vanligtvis kommer då ett skallrande ljud vid kurvtagning eller på ojämna vägar. Av en olycka kan också inträffa skador på strukturen. I vilket fall som helst behövs en reparation eller ett utbyte utan dröjsmål. En defekt stabilisator är mycket osäkert. Särskilt i extrem situation kan en extra risk uppstå.
I många fall kan stabilisator inte repareras. Då måste den bytas ut helt. Detta är inte särskilt svårt, eftersom det är inte en komplex komponent. Särskilt viktigt är det faktum att suspensionsstabilisator för fordonet är avsett. En workshop kan göra utbyte mycket snabbt. Om du bör också få andra delar till din bil, rekommenderar vi vår webbutik. Vi säljer bromsbelägg, knogarstyrning, stabiliseringsmedellänkar, krängningshämmare, stötar, hjullager, speglar, luftfilter, koppling och många andra bildelar.
Så upptäcker du ett fel i krängningshämmaren
Det finns två sätt att inspektera krängningshämmarna:
- Vrid hjulet åt ena sidan tills det säger stopp och försök sedan röra på krängningshämmarlänken. Vid minsta fritt spel så måste du byta den eftersom glappen blir värre när du kör med dem.
- Denna metod kräver en reparationsgrop. Koppla loss krängningshämmarlänken utan att koppla loss den helt, och vrid den från sida till sida. Om komponenten roterar fritt så är den utsliten. Diagnostisera andra länkens skick genom att skaka bilen vertikalt. Vid konstiga ljud så innebär det att komponenten är utsliten.
Du kan behöva diagnostisera krängningshämmaren om du hittar följande symptom:
- dålig styrning med fordonet, särskilt när du ska svänga och bromsa;
- konstiga ljud hörs från hjulupphängningen;
- fordonets karosseri lutar;
- fordonet drar åt ena sidan vid körning.
Orsaker bakom fel med krängningshämmare
Den huvudsakliga orsaken bakom brott i krängningshämmaren är att fordonet körs på lågkvalitativa vägar. Ett starkt slag kan deformera krängningshämmaren. Regelbundna små stötar skadar bussningarna. Bussningarna börjar lossna om du också gasar och bromsar snabbt medan fordonets karosseri lutar.
När du använder komponenten efter dess beräknade livslängd så kommer det bildas sprickor på dammskyddshylsorna på dess bussningar, smörjmedlet kommer att torka och lederna kommer att fastna.
Fel med krängningshämmaren påskyndar slitaget hos andra komponenter i hjulupphängningen vilket kan leda till en mycket dyr reparation, så därför ska du byta ut krängningshämmarna omedelbart när du upptäcker fel hos.
Så byter du ut krängningshämmaren
Det är inte svårt att byta ut krängningshämmaren. Gör följande:
- avlägsna hjulet med hjälp av domkraft;
- minska belastningen på hjulupphängningen genom att placera stöd under hjulet och sänk sedan ned fordonet;
- skruva loss komponentens fästmuttrar;
- byt ut komponenten;
- dra åt muttrarna;
- upprepa stegen i omvänd ordning.