
Länkarmslagring bil
Länkarmsbussning till
Länkarmsbussning: användbar information
Så upptäcker du trasiga länkarmsbussningar
Du diagnostiserar denna komponent genom att först höja upp fordonet med domkraft, koppla loss kullederna och inspektera den separata hjulupphängningens länkarmsbussningar. Gummidelens yta ska vara smidig och inte fjällad eller deformerad. Om delen visar på fritt spel så tyder det på att den är trasig. Inspektera sedan själva länkarmen. Om den svajar vertikalt och inte återgår till startläge så tyder det på ett fel hos dess bussningar.
Du behöver diagnostisera länkarmsbussningarna mer om du ser följande symptom:
- fordonet styrning är försämrad och bilen drar åt ena hållet
- ojämnt däckslitage;
- vid körning så hörs slag från hjulupphängningen.
Orsaker bakom fel med länkarmsbussningar
Vanligen byts brukar dessa delar ut på grund av naturligt slitage. cirka 100.000 km är gränsen för dessa delars livslängd . Om mycket olja kommer in i bussningen under dess användning så korroderas bussningen och förkortar dess livslängd.
Extrema belastningar på fordonet speciellt om ofta du kör i höga hastigheter på vägar med dålig kvalité kommer också att påskynda bussningarnas slitage. Om du lämnar ditt fordon stilla länge med ratten vriden åt ena sidan så kommer också delarna att gå sönder snabbare.
Så lagar och byter du ut länkarmsbussningarna
Att laga länkarmsbussningarna är osmidigt, när den går sönder bör du byta dem istället. Du kan låta en verkstad utföra arbetet, göra det själv.
Du byter ut främre länkarmsbussningar genom att göra så här:
- Lyft upp fordonet med domkraft och ta bort hjulen.
- Skruva loss fästbulten från främre bussningen och muttern från bakre bussningen.
- Dra ut länken med armen mot dig själv och skruva loss bultarna som håller fast armen till kulleden och ta sedan bort armen.
- Dra nu ut främre och bakre bussningarna.
- Efter du har tagit bort delarna så rengör du deras monteringsplatser från smuts och smörjer in dem. Använd inte oljebaserade smörjmedel för de förstör gummits struktur.
- Montera tillbaka allt i omvänd ordning. Den främre bussningen ska bara dras åt efter du har sänkt ned fordonet med domkraften.
- Ställ in hjulen igen. Detta behövs efter varje arbete på fordonets hjulupphängning.
Om du ska byta ut bakre hjulupphängningens länkarmsbussningar så är stegen annorlunda. Proceduren är också olika beroende på fordonsmodellen ifråga, både för främre och bakre länkarmsbussningar. Därför ska du läsa igenom ditt fordons medföljande tekniska manualer innan du påbörjar arbetet. I många fall är det bättre att bara låta proffsen få utföra arbetet åt dig vid en servicestation, såsom en mekaniker.