
Stabilisatorstag bil
Klapperstag till
Klapperstag: användbar information
Ett pendelstöd är en stav som har en flytande lager vid båda ändarna. Det utför bärande krafter i längdriktningen, dvs stången kan röra sig framåt och bakåt men inte i sidled. Också vridmoment kan inte överföras. I en motorbärare fordon kan pendel användas på olika ställen. Överföringen kan t.ex. lagras med ett pendelstöd. Motorn och andra delar kan anslutas via stabiliserande länkar till kroppen. Men även hjulen kan stabiliseras med en pendelstödsarm.
Sfäriska bärare består i ett motorfordon av ett metallstång som ofta är försedd med elastiska lager vid ändarna. På grund av den höga mekaniska påkänningar i synnerhet lider flytande lagret avslitage. Därefter uppstår spel som kan leda till skrammel. Särskilt hos äldre bilar är detta problem inte ovanligt. Utbyte av en pendelstödet är inte komplicerat, eftersom det är en enkel mekanisk anordning. Det kan dock finnas olika andra delar som skall utvidgas för att nå stabilisatorn. I grund och botten kan även en amatör göra utbyte.
Ofta används termen kopplingsstången. Vissa tillverkare använder denna term, men bara för pendelnstöd som ligger mellan axeln styrningen och stabilisatorn. Men eftersom det inte finns någon enda termseparation och tillverkarna ibland använder olika termer för samma komponent ska användas vid beställning av reservdelar noggrant. Begagnade stabiliserande länkar rekommenderas inte eftersom det är svårt att bedöma kvaliteten innan delen är installerade. Du kan behöva också fortfarande en kylvätsketemperatursensor, en slavcylinder, en vevhus, en oljetemperaturgivare, ett oljefilter, en fläkt, en mätsticka eller annat fordon del? Vi erbjuder till vår webbplats ett brett sortiment av reservdelar, som uppfyller de högsta kraven.
Felaktig stabilisatorlänk
- trasigt vid de tunnaste ställena;
- deformering;
- hål i den nedre eller övre kulkomponenten.
Tecken på defekt stabilisatorlänk
- slag hörs under huven vid körning;
- bilen avviker från sin kurs när man kör i hög hastighet;
- bilen drar åt sidan när du släpper ratten;
- bilen rullar mycket under bromsning;
- bilens kropp lutar åt sidan vid kurvtagning.
Orsaker till defekt stabilisatorlänk
- bilen är överbelastad;
- körning på vägar av dålig kvalitet;
- systemet har förlorat tryck;
- delen är sliten;
- skador på grund av mekanisk påverkan,
- aggressiv körstil.
Diagnostik
Vrid ratten så långt det går för att få utrymme i hjulområdet. Skaka styrkretsen. Finns det glapp, behöver delen bytas ut. För en mer grundlig inspektion,kan du ställa bilen över en smörjgrop eller på en plattform. Släpp kopplingen genom att skruva loss muttern. Om ljud hörs vid skakning, eller om det finns luckor eller skarvar, måste kopplingen bytas. Om delen kan lätt vändas gvid fästet, är länkdelar lösa.
Byte av stabilisatorlänk
Delen kan inte repareras. Den genomsnittliga livslängden för en stabilisatorlänk är 120.000 kilometer. Du kan byta själv eller på en verkstad. Vid byte, gör enligt följande:
- Ta bort hjulet (det rekommenderas att du använder speciella smörjmedel på muttrar och skruvar som gör det lättare att lossa dem).
- Lossa skruvarna med hjälp av en skiftnyckel, och fixera muttern med en insexnyckel.
- För att minska belastningen på upphängningen ska du placera ett stöd under den främre hjularmen.
- Ta bort den skadade delen.
- Montera en ny länk med hjälp av skiftnyckel och insexnyckel.
- Sätt ihop hjulet.