Framvagnsbalk bil
Framaxelbalk till
Framaxelbalk: användbar information
Så upptäcker du en trasig chassi ram
En oberoende bedömning av karossens ram, kan bara göras flyktigt genom en okulär inspektion. Märkbara skador som, deformationer, sprickor, korrosion, och lösa fästelement indikerar nödvändigheten av en reparation eller byte av ramen. En mer omfattande inspektion kräver användning av speciell utrustning och kan endast utföras vid en verkstad.
Du kan behöva kontrollera bilens chassi mer ingående om du finner följande symptom:
- omöjligt att ställa in hjulen;
- dörrarna stänger med svårigheter;
- ökade avstånd mellan karossens komponenter;
- fordonet drar åt ena sidan vid körning;
- däcken slits ut för tidigt eller ojämnt;
- veck bildas på fordonets golv;
- krängningshämmarbussningarna sitter för löst på sina platser.
Orsaker bakom fel med chassiram
Sprickor, brott och snedvriden chassiram brukar bero på för intensiva krafter orsakade av kollisioner. Liknande effekter kan orsakas av ett hjul som går för djupt ner i en grop vilket är mycket farligt när du kör i höga hastigheter med fordonet. Vanligen brukar axelbalken, stängerna och underramen deformeras också samtidigt då.
På yrkesfordon kan ramen snedvridas på grund av transport av mycket tunga laster eller att lasten har en ojämn fördelning inuti fordonet. Risken för skador på denna del ökar om bilen körs i ojämn terräng.. Körning på dåliga vägunderlag kan göra att dess ram-nitar börjar lossna. Ramen kan också skadas om du inte följer reglerna för släp eller trailer.
Vanlig orsak bakom fel hos chassi ramen är korrosion. Detta uppstår när du förvarar bilen utomhus samt när du inte eliminerar mindre skador på lacken i tid.
Så lagar du chassi ramen
Ramen kan bara lagas vid en servicestation eller på en särskild ram maskin. Särskilda hydrauliska drag torn med en dragkapacitet på 10 ton eller högre, hydrauliska ramar och övrig slags utrustning används för att räta ut delen. Preliminärt beräknade krafter kan användas för att veta hur mycket kraft som krävs för att räta ut chassi ramen, vilket beräknas med hjälp av särskild programvara.
Sprickor i ramen kan lagas genom att svetsa fast på ytorna. Om områdena är för rostiga så utförs samma metod vid reparation.
Vid lite rost så kan de skadade områdena rengöras och sedan kan deras ytor behandlas med ett särskilt lösningsmedel, sedan poleras och lackas områdena om igen.
Så byter du ut chassiramen
Som regel så ska du börja med att försöka eliminera alla defekter på ramen med reparationer, då utbyte är mycket komplicerat och dyrt och i vissa länder behöver du registrering och tillstånd innan du ens får göra detta. Vid diagnostisering så kommer professionella mekaniker ta reda på om du behöver installera en ny ram på plats eller om det är rimligt att försöka laga den istället. Sådana arbeten utförs bara vid sällsynta och extrema fall, men om det finns behov för det, bör det endast göras på en verkstad.