
Hjulupphängning för bil
Reservdelar för Hjulupphängning
Hjulupphängning till
Så upptäcker du fel med axeln och slutväxeln
Enheten ska kontrolleras efter varje 50 000-75 000 km körsträcka. Du diagnostiserar axeln och slutväxeln genom att lyfta upp fordonet med domkraft. Du behöver också mycket tid för att utföra detta. Börja med att inspektera punkterna där delarna sitter ihopkopplade med varandra. Se till att elementen sitter tätt ihop med varandra, kontrollera deras rörlighet. Det är viktigt att bakaxeln (hos bakhjulsdrivna bilar) är tillräckligt insmorda. Om du har en framhjulsdriven bil så ska du kontrollera att framaxeln och differentialen är tillräckligt insmorda. Om du upptäcker läckage från axeln eller differentialen så ska du åtgärda glappen och inte glömma att tillsätta ny olja.
Du kan behöva diagnostisera axeln och slutväxeln om du upptäcker följande symptom:
- ökade vibrationer underifrån fordonet;
- läckage från differentialerna;
- konstiga ljud hörs när motorn är uppe i höga motorvarvtal;
- höljet överhettas ofta;
- tydliga problem med drivaxlarna vid kurvtagningar;
- axeln och dess komponenter är deformerade.
Orsaker bakom fel med axeln och slutväxeln
Den vanligaste orsaken bakom fel med axeln och slutväxeln är aggressiv körstil. Om du trycker ned kopplingen, nödbromsen snabbt och kör över gupp och pölar snabbt så påfrestar du inte bara komponenterna mekaniskt utan du försämrar även smörjmedlens driftegenskaper. Brist på olja eller försämrad effektivitet gör att arbetsytorna hos dem sammankopplade elementen slits ut fortare. Utslitna packningar och oljetätningar, dåligt underhåll av systemet kan leda till liknande följder. Olja i höljet skall bytas efter varje 6000-12 000 km körsträcka beroende på körförhållandena. Fästelementens åtdragningar ska också kontrolleras såväl som det axiella avståndet mellan rullagren då och då.
Om du kör ofta på tuffa vägar så kan du orsaka mekaniska skador såsom flisor, sprickor och deformationer när du slår i stenar eller andra hinder på vägarna. Om du förvarar fordonet utomhus så kan det skadas via korrosion som bildas.
Ibland kan orsaken vara att du har installerat lågkvalitativa delar. Exempelvis om du använder dig av opålitliga lager så kan drivaxeln fastna eller så kan differentialen hamna på en annan plats och sedan brytas ned och sönder.
Laga och byta axel och slutväxel
Både reparationer och utbytesarbeten av systemets komponenter ska utföras av professionella mekaniker. Vi vill påminna dig om att växlarna skall bytas parvis för att undvika ojämnt slitage och därmed potentiella fel därefter. För att byta differentialen så ska specialutrustning användas som finns tillgängligt vid alla servicestationer. Axeln byts ut bara vid upptäckter av sprickor och korrosion.